Hoppa till innehållet

Gruvjätten Atlas Copco köper in sig i industriellt IOT-bolag

Gruvindustrin står inför en stor omställning i och med digitalisering. Nu köper Atlas Copco in sig i det Luleåbaserade IOT-bolaget Mobilaris. 

Atlas Copco köper 34 procent av Luleå-bolaget Mobilaris gruvdel.
Atlas Copco köper 34 procent av Luleå-bolaget Mobilaris gruvdel.Foto: Atlas Copco.

För de stora gruvjättarna har digitaliseringen utgjort både utmaningar och nya lösningar. Och den så kallade ”Internet of Things”-teknologin för industrin är en växande nisch. Bland annat har Boliden börjat testa Inkonovas drönare och Volvos förarlösa lastbilar

Läs även: Svenska drönare ska förändra gruvindustrin 

Även konkurrenten Atlas Copco har påbörjat förändringen till en mer digital gruvdrift. Nu förvärvar bolaget 34 procent av Mobilaris MCE, vilket är Mining & Civil Engineering-delen för bolaget, uppger bolagen i ett gemensamt pressmeddelande. 

Tekniken hos Luleå-baserade Mobilaris möjliggör 3D-spårning, övervakning och styrning av fordon och föremål i realtid. Tanken är att det ska genererar produktivitetsförbättringar och även öka säkerheten i gruvmiljön. 

Det här är framtiden för gruvindustrin.

”Det innovativa teamet hos Mobilaris kommer att spela en nyckelroll när Atlas Copco nu avancerar inom digitala lösningar och automatisering, en utveckling som ger såväl gruv- som industrikunder nya värden med ökad säkerhet, så kallad operational excellence och produktivitetsökningar”, säger Helena Hedblom, VD för Atlas Copco Mining and Rock Excavation Technique. 

”Det här är framtiden för gruvindustrin.”

Mobilaris teknik bygger på att man skapar lösningar som fungerar med alla tekniker och teknikplattformar. Att man kan erbjuda marknaden sådana lösningar, där kunderna kan koppla på befintliga teknologier samtidigt som man undviker att låsa in sig kring specifika plattformar, kan påverka snabbheten som gruvindustrin digitaliseras, enligt Mikael Nyström, vd för Mobilaris Group.

Läs även: Göteborgs gruvtech-bolag tar in 10 miljoner – växer i Australien 

”Mobilaris agnostiska teknikapproach kommer vara en nyckelfaktor for att locka nya kunder till att anamma Mining Intelligence-teknologi. Vi är helt övertygade om att sådana öppna plattformsmodeller kommer att skapa ringar på vattnet genom hela globala gruvindustrin”, säger Mikael Nyström i ett meddelande. 

Bolagen vill inte uppge prislappen för förvärvet.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera