Hoppa till innehållet

Gullspång Invest: ”Entreprenörer lär sig vård snabbare än vården lär sig tech”

Trots höga värderingar och upphandlingskrav har tech stor potential inom digital hälsa, enligt onsdagens healthtech-panel. ”Techentreprenörer är vana att innovera i ett helt annat tempo”, säger Gustaf Brandberg.

Gullspång Invests Gustaf Brandberg (tv) och Addlifes vd Kristina Willgård talade på Di Digital och Dagens Medicins scen i Almedalen.
Gullspång Invests Gustaf Brandberg (tv) och Addlifes vd Kristina Willgård talade på Di Digital och Dagens Medicins scen i Almedalen.Foto: Jack Mikrut

Gullspång Invest har ett flertal edtechbolag och solenergiplattformen Trine i portföljen. Riskkapitalbolaget har endast gjort en investering inom digital hälsa, i Stockholmsbolaget Collabodoc.

Det kommer dock fler healthtech-investeringar, säger Gustaf Brandberg på Di Digital och Dagens Medicins scen i Almedalen.

Samtidigt varnar han för höga techvärderingar på hälsoområdet.

”Det är väldigt mycket förväntan i de här bolagen. De har höga ambitioner men vi är ändå väldigt avvaktande”, säger Gustaf Brandberg.

Han får medhåll av Kristina Willgård, vd på lifesciencebolaget Addlife.

Läs mer: Hennes uppdrag: Digitalisera USA åt Obama 

För att locka hennes intresse måste ett e-hälsobolag vara lönsamt, vilket i dagsläget diskvalificerar såväl Kry som Linköpingsbolaget Amra och en rad andra bolag på området.

”Vi känner i dag att det finns för mycket förväntan. Vi vill komma in i nästa fas där vi ser att ett bolag faktiskt är kommersiellt gångbart”‚ säger Kristina Willgård.

Techentreprenörer är vana att innovera i ett helt annat tempo

En tydlig tröskel just inom digital hälsa är att techbolagen måste komma in som upphandlingskandidater, något större vårdkoncerner har betydligt större vana av.

”De behöver hjälp att få igång efterfrågan. Har man inte det får man inte en kommersiellt gångbar produkt”, säger Kristina Willgård.

Se hela paneldebatten: TV: Hälso-investerarnas hetaste trender 

Det techbolagen kan erbjuda är ett medfött innovationsarbete, påpekar Gustaf Brandberg.

”Techentreprenörer är vana att innovera i ett helt annat tempo än inom vården”, säger han.

”Jag tror att techentreprenörer lär sig vård snabbare än vården lär sig tech. Samtidigt är det många som tror sig kunna vården men kanske inte har full koll.”

Psst! Det är dags att söka till höstens stora pitchevent för bolag inom digital hälsa. Health Tech Pitch Day äger rum i Stockholm den 6 september. Läs mer här.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera