Hoppa till innehållet

Hamburgerroboten klarar sig inte utan människor

I San Francisco spottar Creators två hamburgerrobotar ut upp till 130 burgare i timmen. Men om de sparar in på arbetskraft är högst oklart.

Hamburgerroboten i Creators restaurang kan göra en burgare på fem minuter.
Hamburgerroboten i Creators restaurang kan göra en burgare på fem minuter.Foto: Miriam Olsson Jeffery

(Di Digital/San Francisco) Att det finns en rädsla i samhället över att robotar kommer och tar över våra jobb är ingen nyhet. Men när det gäller att flippa hamburgare är vi alla fall inte där än. 

Efter flera år av hajp har San Francisco-bolaget Creator öppnat en hamburgerrestaurang där de två robotarna på plats kan producera upp till 130 hamburgare i timmen. 

Restaurangen är än så länge i ”beta” och är hittills bara öppen tre förmiddagar i veckan. Inom ett år planerar bolaget att öppna fem restauranger till.

Creator ligger i centrala stan, i samma hus som butikskedjan Macy’s har sitt kontor för e-handeln. När vi kommer dit är den inte bara full av besökare, utan också personal. 

En person möter oss i dörren, en annan tar upp en beställning på en mobil, en tredje leder oss fram till där vi kan vänta. Flera personer står och övervakar själva roboten som gör hamburgare och fyra personer står och delar ut ordrar som är klara. Totalt räknar vi till minst tolv personer som jobbar i restaurangen. 

Frågan är hur lönsamt det kan bli med så många på plats, även om lönerna inom restaurangbranschen är låga här jämfört med i Sverige?

En hel del görs alltså fortfarande manuellt, även om själva hamburgaren tillagas och sätts samman av en robot.

Bröden matas in i roboten från långa plaströr.

Personalen matar roboten med bröd, inlagd gurka, salladsblad, skivade tomater och lök, ost och olika såser. Ketchup och majonnäs får man fråga efter i utlämningsdisken. 

I den här ugnen förbereder och tillagar roboten själva köttet i hamburgaren.

Roboten har 350 sensorer och det krävs 20 datorer för att en hamburgare ska bli klar. Det går att beställa fem olika sorters hamburgare, och sallader och pommes frites tillagas vid sidan.

Här står personalen framför en av robotarna och lägger på olika tillbehör till hamburgarna.

Sju minuter efter vi gjorde beställningen var vår sexdollarshamburgare (cirka 54 kronor) klar och det ska sägas att den var god. Då gillar jag välstekt, vilket är det enda roboten kan göra för tillfället.

Den färdiga hamburgaren.

Grundaren av Creator, Alex Vardakostas, har jobbat med att utveckla roboten i åtta år. Han har bland andra fått med sig Google Ventures, Kohsla Ventures och Root Ventures på tåget och totalt, enligt uppgifter hos Techcrunch, har bolaget fått investeringar på 24,3 miljoner dollar, motsvarande runt 220 miljoner kronor.

En rolig omständighet kring Creators hamburgerrobot är att Alex Vardakostas utvecklade den i ett garage i Silicon Valley. Och det är klart att alla stora uppfinningar i dalen måste komma från ett garage. Frågan är bara om det här är en av dem som kommer att bli framgångsrika.

Läs också: Svenska Furhat tar sin robot till marknaden: "Eplosion inom fem år" 

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera