Hoppa till innehållet

Han gör pappersavtal onödiga – får in 20 miljoner

Stockholmsbolaget Oneflow ska göra PDF-avtal till historia. Nu tar bolaget in 20 miljoner kronor för att expandera utanför Sveriges gränser.

Anders Hamnes är grundaren av det digitala avtalsbolaget Oneflow.
Anders Hamnes är grundaren av det digitala avtalsbolaget Oneflow.

Techbolaget Oneflow (NTL) grundades 2012 med syfte att digitalisera avtalshanteringen för bolag. Genom sin lösning för e-avtal kan användarna skapa, signera och hantera sina avtal i en webbapplikation.

"Vi hjälper bolag och organisationer att arbeta helt digitalt med avtal. Detta ger stora besparingar, kvalitetssäkring och en överlägsen upplevelse för alla parter i ett avtal”, säger grundaren Anders Hamnes.

Bolaget har tidigare tagit in 4,4 miljoner kronor i kapital och fyller nu på med ytterligare 20 miljoner kronor. Kapitalet kommer från riskkapitalbolaget Spintop Ventures (NTL) och privatinvesterare så som Readsoft-grundaren Lars Appelstål och IFS-grundaren Bengt Nilsson.

Enligt Anders Hamnes ska pengarna användas för att anställa personal och expandera till nya marknader. 

Läs mer: Han vill digitalisera avtalen

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera