När Adyen gjorde debut på Amsterdambörsen på onsdagen var det till en värdering på runt 72 miljarder kronor med en teckningskurs satt till 240 euro per aktie. Att förväntningarna är stora på betaljätten blev tydligt i en dramatisk, inledande handel då aktien rusade med 75 procent.
Klockan 9.30 handlades bolagets aktie för 420 euro.
Läs mer: Klarna-utmanaren rusar med 75 procent i börsdebuten
Men trots det enorma intresset för vad som beskrivs som Europas största technotering på många år är Adyen en doldis för de flesta. En av anledningarna till det är att Adyen, till skillnad mot exempelvis Klarna, inte har en exponeringsyta mot kund.
Bolaget grundades 2006 i Amsterdam av entreprenörerna Pieter van der Does and Arnout Schuijff, som upplevde att existerande betalsystem baserades på ett "lappverk av utdaterad infrastruktur".
Adyens teknologi låter betaltjänster som Visa, Mastercard och Swish kommunicera med bankernas infrastruktur i ett enskilt system. Det innebär att den som betalat hos digitala jättar som Airbnb, Uber, Spotify och Netflix har använt sig av Adyens betaltjänst.
Bolaget fick tidigt backning av riskkapitalbolaget Index Ventures som än i dag är storägare med närmare 17 procent i bolaget. Även det hemlighetsfulla investeringsförvaltningsbolaget Iconiq, som bland annat förvaltar Facebook-grundaren Mark Zuckerbergs förmögenhet, investerade i bolaget 2015.
Betaljätten har kontor i 15 länder, bland annat i London, Singapore, San Francisco och Stockholm.
I en intervju med Di Digital i april 2017 beskriver Adyens svenska Nordenchef Jussi Lindberg hur bolaget är länken till nya marknader för både stora och små e-handlare.
”Om Microsoft vill börja sälja i Sverige eller Norge har de inget direktavtal med Swish eller Klarna utan då får de det via oss istället”.
Läs mer: Adyens känga till betaljättarna: ”De köper gammal teknik”
Bland Adyens svenska kunder finns förutom Spotify även SAS och ett flertal detaljhandelsbolag som Filippa K och Daniel Wellington, som Adyen bistår både vid betalning på nätet och i fysiska butiker.
Framför allt tjänar Adyen pengar genom att ta en procent på transaktionskostnaderna vid betalningar, vilket har visat sig vara en framgångsrik affär. Vinsterna övergick i fjol 1 miljard euro, motsvarande drygt 10 miljarder kronor, enligt det prospekt som bolaget lämnade inför noteringen. Det innebär en ökning med 53 procent från föregående år.
Och intäkterna ser ut att kunna fortsätta växa ytterligare de kommande åren. Nyligen meddelade den amerikanska e-handelsjätten Ebay att man bytt ut den tidigare samarbetspartnern i betaltjänsten Paypal mot den nederländska utmanaren. Till 2021 ska merparten av transaktionerna på Ebays plattform skötas av Adyen, uppger CNBC.