Hoppa till innehållet

Här är allt du behöver veta om succénoteringen Adyen

Europas största technotering just nu är den av den nederländska betaljätten Adyen. Di Digital samlar allt du behöver veta om doldisbolaget, som bland annat backats av Mark Zuckerberg.

Adyens vd och medgrundare Pieter van der Does.
Adyens vd och medgrundare Pieter van der Does.

När Adyen gjorde debut på Amsterdambörsen på onsdagen var det till en värdering på runt 72 miljarder kronor med en teckningskurs satt till 240 euro per aktie. Att förväntningarna är stora på betaljätten blev tydligt i en dramatisk, inledande handel då aktien rusade med 75 procent. 

Klockan 9.30 handlades bolagets aktie för 420 euro.

Läs mer: Klarna-utmanaren rusar med 75 procent i börsdebuten 

Men trots det enorma intresset för vad som beskrivs som Europas största technotering på många år är Adyen en doldis för de flesta. En av anledningarna till det är att Adyen, till skillnad mot exempelvis Klarna, inte har en exponeringsyta mot kund.

Bolaget grundades 2006 i Amsterdam av entreprenörerna Pieter van der Does and Arnout Schuijff, som upplevde att existerande betalsystem baserades på ett "lappverk av utdaterad infrastruktur".

Adyens teknologi låter betaltjänster som Visa, Mastercard och Swish kommunicera med bankernas infrastruktur i ett enskilt system. Det innebär att den som betalat hos digitala jättar som Airbnb, Uber, Spotify och Netflix har använt sig av Adyens betaltjänst.

Bolaget fick tidigt backning av riskkapitalbolaget Index Ventures som än i dag är storägare med närmare 17 procent i bolaget. Även det hemlighetsfulla investeringsförvaltningsbolaget Iconiq, som bland annat förvaltar Facebook-grundaren Mark Zuckerbergs förmögenhet, investerade i bolaget 2015.

Betaljätten har kontor i 15 länder, bland annat i London, Singapore, San Francisco och Stockholm.

I en intervju med Di Digital i april 2017 beskriver Adyens svenska Nordenchef Jussi Lindberg hur bolaget är länken till nya marknader för både stora och små e-handlare.

”Om Microsoft vill börja sälja i Sverige eller Norge har de inget direktavtal med Swish eller Klarna utan då får de det via oss istället”.

Läs mer: Adyens känga till betaljättarna: ”De köper gammal teknik”

Bland Adyens svenska kunder finns förutom Spotify även SAS och ett flertal detaljhandelsbolag som Filippa K och Daniel Wellington, som Adyen bistår både vid betalning på nätet och i fysiska butiker.

Framför allt tjänar Adyen pengar genom att ta en procent på transaktionskostnaderna vid betalningar, vilket har visat sig vara en framgångsrik affär. Vinsterna övergick i fjol 1 miljard euro, motsvarande drygt 10 miljarder kronor, enligt det prospekt som bolaget lämnade inför noteringen. Det innebär en ökning med 53 procent från föregående år.

Och intäkterna ser ut att kunna fortsätta växa ytterligare de kommande åren. Nyligen meddelade den amerikanska e-handelsjätten Ebay att man bytt ut den tidigare samarbetspartnern i betaltjänsten Paypal mot den nederländska utmanaren. Till 2021 ska merparten av transaktionerna på Ebays plattform skötas av Adyen, uppger CNBC.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera