Hoppa till innehållet

Här är svenska Einrides nya fordon

Svenska Einrides nya eldrivna fordon ska frakta timmer åt kunderna. Bolaget tar nu in 35 miljoner kronor i nyt kapital.

Einrides nya fjärrstyrda fordon ska frakta timmer.
Einrides nya fjärrstyrda fordon ska frakta timmer.Foto: Usiel Bautista/Press

Det svenska bolaget Einride (NTL) utvecklar förarlösa och eldrivna lastbilar som styrs på distans. Bolagets första prototyp hjälper kunder som Lidl och DB Schenker att frakta gods.

Nu presenterar Einride sin andra produkt, ett fordon som kallas ”T-log” som ska frakta timmer åt kunderna.

Einrides vd Robert Falck säger att bolaget därmed ger sig ut på ”outforskat område – en krävande men massiv, oexploaterad marknad för eldrft och självkörande.”

”I Sverige står skogsindustrin för 20 procent av näringslivets lastbilstransporter. Vi för redan konstruktiva samtal med flera stora företag världen över, och hoppas introducera T-logen på allmänna vägar under 2020”, säger Robert Falck.

Ett tiotal av de nya fordonen ska produceras under 2019. Den första installationen väntas ske 2020.

Einride har tidigare presenterat ”T-pod”, bolagets första prototyp med slutet lastutrymme. Av den finns den i dag en prototyp medan 50 stycken vara i produktion nästa år. Målet är att 200 stycken ska vara i bruk till slutet av 2020.

Läs mer: Volvo-veteran utvecklar förarlösa eldrivna lastbilar 

Einrides fordon ska förses med trafikdata i realtid så att de exempelvis kan undvika trafikstockningar.

Hittills har Einride tagit in 30 miljoner kronor i riskkapital från en rad affärsänglar. Nu fyller bolaget på kassan igen. Denna gång går 35 miljoner kronor in i bolaget, något Breakit var först att rapportera om.

Bland investerarna finns Medius-grundaren Mikael Lindblom, Chalmers tidigare rektor Karin Markides och GP Bullhound-partnern Christian Lagerling. Samtliga tar plats i Einrides styrelse, rapporterar Breakit.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera