Hoppa till innehållet

Här är Teslas nya bil

Som väntat är elbilstillverkaren Teslas nya Model 3 något mindre än lyxversionen Model S, och kostar mindre än halva priset.

På fredagsmorgonen svensk tid samlades press och Tesla-ägare i Teslas designstudio i Hawthorne, Kalifornien, för att se bolagets nya Model 3. Eventet sändes live och allt pressuppbåd runtomkring Teslas bilsläpp liknar mer ett av Apple eller Googles event, snarare än när andra biltillverkare presenterar nya modeller.

Som väntat kommer priset för en Model 3 börja på 35 000 dollar i USA. Det är mindre än hälften av priset för en Model S. Prisklassen motsvarar modeller som BMW:s 3-serie och Audi A4. Priset för en Model 3 i Sverige tros börja på runt 400 000 kronor.

Model 3

I standardmodellen av Model 3 ingår hårdvaran för körning med autopilot och möjligheten att superladda, som det heter på Tesla-språk - alltså att snabbladda bilen.

Grundmodellen av bilen beräknas kunna köra nära 35 mil på en laddning. Det är något mer än väntat och Teslas vd Elon Musk hävdar att det ska vara minimum vad som går att få ut. Som jämförelse ger det minsta batteriet i Model S en körsträcka på runt 37 mil.

Morgonens event förväntas vara första lanseringen av Model 3, som är tänkt att rikta sig till massmarknaden. Teslas vd och grundare Elon Musk har redan flaggat för att det blir ett ytterligare event där man ska ge mer specifik information. Han sa dock inget om det på scenen i designstudion. Innan han visade upp Model 3 pratade han om Teslas masterplan - som först var en triologi, men som ändrades till fyra steg i och med att man byggde suv:en Model X på samma plattform som Model S.

Model 3

Model 3 har dock inte börjat tillverkas än och, enligt Elon Musk, ska bilen börja levereras i slutet av 2017. Tesla är inte känt för att vara i tid med leveranser och Model X var utlovad till i mitten av 2014, men kom till slut ut till kund i oktober 2015.

"Model 3 ska börja levereras i slutet av nästa år. Jag känner mig ganska säker på det", sa Elon Musk på scenen, och drog ner många skratt från publiken.

På torsdagen var det många som stod i kö för att reservera en Model 3. Till exempel i Stockholm, där första personen började köa vid halv sex på morgonen.

Läs också: Här köar de för en bil som inte finns

Elon Musk berättade att det hittills har reserverats 115 000 bilar i butiker och på nätet, där man öppnade upp för reservationer för bara några timmar sedan. Han besökte själv butiken i köpcentrumet Century City i Los Angeles under gårdagen och gjorde high fives med några av de som väntade.

juUmu7NHEr8

Tesla-aktien tappade rejält i början av året, men vände uppåt igen när senaste kvartalsrapporten kom i februari. Då flaggade bolaget för att man kommer producera fler bilar än väntat under 2016. Vid börsens stängning på torsdagen låg aktiekursen en dryg procent upp.

Tesla har bara visat vinst under ett enda kvartal i sin snart trettonåriga historia. Elbilsproduktion kostar pengar och Elon Musks mål är att producera 500 000 bilar om året 2020. I år beräknas produktsiffran till 80 000-90 000 bilar, så det är en bit kvar.

Model 3

Läs mer: Tesla lovar många bilar i år - aktien rusar

Läs också: Den svenska Tesla-höjdaren hoppade av - nu är han affärsängel

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera