Hoppa till innehållet

Gör ”quiz” som ska hjälpa fabriksarbetare – får stöd från industrifamiljer

Världens stora varumärken vet vilken skada som drabbar dem när dåliga arbetsförhållanden avslöjas i underleverantörernas fabriker. Svenska Quizrr, som grundats av Sofie Nordström, vill sätta stopp för de dåliga villkoren.

Quizrrs grundare Sofie Nordström tillsammans med bolagets program.
Quizrrs grundare Sofie Nordström tillsammans med bolagets program.Foto: Jesper Frisk (Di).

Under våren har Quizrr fått in 7 miljoner kronor i ytterligare finansiering från delar av ägarkretsen i form av Ax:son Johnson-sfärens investeringsbolag Perlavita, H&M-kretsen via Stefan Bengtssons CSB Capital och Norrskens Founders Fund.

”De nya pengarna räcker en bit in på nästa år, då vi hoppas intäkterna är tillräckligt stora för att vi ska gå runt”, säger Sofie Nordström, som grundat bolaget tillsammans med Jens Helmersson.

Under 2018 nära dubblade Quizrr sin nettoomsättning till 5 Mkr, men ökade samtidigt förlusten till drygt 10 Mkr.

”Vi behöver stärka oss på försäljningssidan och se över vår organisation så att vi verkligen använder oss av det drag vi har just nu med ett stort antal nya företag samtidigt som våra befintliga kunder under det senaste året har gått från att testa oss på ett fåtal fabriker till att tänka i stor skala”, säger Sofie Nordström.

Läs mer: Deras ”quiz” hjälper storbolagen att bli hållbara – tar in 11 miljoner 

För att leda arbetet med den fortsatta expansionen har en extern vd rekryterats, Erika Wennerström med bakgrund från bland annat it- och telekomvärlden. Hon går också in som delägare.

Att använda quiz som metod för att utbilda fabrikspersonal riskerar att låta som man banaliserar tunga frågor om arbetsrätt och ekonomiska villkor, men idén bygger på grundarnas erfarenheter från modeindustrin.

De har jobbat med produktions- och inköpsfrågor och upplevde att regelverk och inspektioner behövde kompletteras med något som stärkte fabriksarbetarnas kunskaper.

”Hela upprinnelsen till quizzet var att Jens och jag såg ett behov av att bygga arbetarnas och chefernas kapacitet genom ökade kunskaper och att kunna mäta och dela resultatet, istället för att bara göra inspektioner på fabriker – som kostar jättemycket pengar, men inte leder någon vart”, säger Sofie Nordström.

I dagsläget används Quizrr-verktyget i Kina, Bangladesh, Mauritius och Thailand. Hittills har över 130 000 arbetare utbildats vid nära 400 fabriker.

”Vår produkt är en utbildning som kan göras digitalt och vi rekommenderar att man gör den på surfplattor så att de anställda kan sitta i små grupper och diskutera när de ser på de korta filmer och svarar på frågorna som finns med i utbildningen.”

Filmerna spelas in av lokala produktionsbolag i de länder där de ska användas för att vara så trovärdiga som möjligt. Quiz-formatet används för att skapa interaktivitet och kontrollera att innehållet i kurserna går fram.

De stora varumärkena är fortfarande vägen in, men det börjar bli så att fabrikerna vänder sig direkt till oss.

Kunderna har hittills främst varit kända varumärken, som för en årlig summa får rätten att använda utbildningsverktygen hos sina underleverantörer. Priset baseras på kundföretagens omsättning, men fabrikerna betalar sedan också en årlig avgift som baseras på hur många anställda som använder verktygen.

”Vi vill visa på affärscaset om man skapar schyssta arbetsförhållanden och blir en attraktiv arbetsgivare. De stora varumärkena är fortfarande vägen in, men det börjar bli så att fabrikerna vänder sig direkt till oss. Vi har ett kinesiskt företag som har jobbat med oss under två år. De har själva mätt och säger att de ser en ökad produktion och att det beror på att de anställda är mer nöjda med sin arbetssituation.”

En tredje väg som öppnat sig allt mer det senaste året är samarbeten med olika organisationer som jobbar med frågor om näringslivets ansvar, till exempel med brittiska Ethical Trading Initiative (ETI) och det ledande hållbarhetsnätverket BSR i USA.

Tillsammans med BSR har Quizrr tagit fram en it-baserad utbildning om digital hantering av löner och den testas nu i Bangladesh. Målet är att komma bort från den riskfyllda kontanthanteringen vid löneutbetalningar och samtidigt öka fabriksarbetarnas kunskaper om ekonomisk planering.

Quizrr ska hjälpa storbolagen att bli hållbara.
Quizrr ska hjälpa storbolagen att bli hållbara.Foto: Jesper Frisk (Di)
Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera