Under våren har Quizrr fått in 7 miljoner kronor i ytterligare finansiering från delar av ägarkretsen i form av Ax:son Johnson-sfärens investeringsbolag Perlavita, H&M-kretsen via Stefan Bengtssons CSB Capital och Norrskens Founders Fund.
”De nya pengarna räcker en bit in på nästa år, då vi hoppas intäkterna är tillräckligt stora för att vi ska gå runt”, säger Sofie Nordström, som grundat bolaget tillsammans med Jens Helmersson.
Under 2018 nära dubblade Quizrr sin nettoomsättning till 5 Mkr, men ökade samtidigt förlusten till drygt 10 Mkr.
”Vi behöver stärka oss på försäljningssidan och se över vår organisation så att vi verkligen använder oss av det drag vi har just nu med ett stort antal nya företag samtidigt som våra befintliga kunder under det senaste året har gått från att testa oss på ett fåtal fabriker till att tänka i stor skala”, säger Sofie Nordström.
Läs mer: Deras ”quiz” hjälper storbolagen att bli hållbara – tar in 11 miljoner
För att leda arbetet med den fortsatta expansionen har en extern vd rekryterats, Erika Wennerström med bakgrund från bland annat it- och telekomvärlden. Hon går också in som delägare.
Att använda quiz som metod för att utbilda fabrikspersonal riskerar att låta som man banaliserar tunga frågor om arbetsrätt och ekonomiska villkor, men idén bygger på grundarnas erfarenheter från modeindustrin.
De har jobbat med produktions- och inköpsfrågor och upplevde att regelverk och inspektioner behövde kompletteras med något som stärkte fabriksarbetarnas kunskaper.
”Hela upprinnelsen till quizzet var att Jens och jag såg ett behov av att bygga arbetarnas och chefernas kapacitet genom ökade kunskaper och att kunna mäta och dela resultatet, istället för att bara göra inspektioner på fabriker – som kostar jättemycket pengar, men inte leder någon vart”, säger Sofie Nordström.
I dagsläget används Quizrr-verktyget i Kina, Bangladesh, Mauritius och Thailand. Hittills har över 130 000 arbetare utbildats vid nära 400 fabriker.
”Vår produkt är en utbildning som kan göras digitalt och vi rekommenderar att man gör den på surfplattor så att de anställda kan sitta i små grupper och diskutera när de ser på de korta filmer och svarar på frågorna som finns med i utbildningen.”
Filmerna spelas in av lokala produktionsbolag i de länder där de ska användas för att vara så trovärdiga som möjligt. Quiz-formatet används för att skapa interaktivitet och kontrollera att innehållet i kurserna går fram.
De stora varumärkena är fortfarande vägen in, men det börjar bli så att fabrikerna vänder sig direkt till oss.
Kunderna har hittills främst varit kända varumärken, som för en årlig summa får rätten att använda utbildningsverktygen hos sina underleverantörer. Priset baseras på kundföretagens omsättning, men fabrikerna betalar sedan också en årlig avgift som baseras på hur många anställda som använder verktygen.
”Vi vill visa på affärscaset om man skapar schyssta arbetsförhållanden och blir en attraktiv arbetsgivare. De stora varumärkena är fortfarande vägen in, men det börjar bli så att fabrikerna vänder sig direkt till oss. Vi har ett kinesiskt företag som har jobbat med oss under två år. De har själva mätt och säger att de ser en ökad produktion och att det beror på att de anställda är mer nöjda med sin arbetssituation.”
En tredje väg som öppnat sig allt mer det senaste året är samarbeten med olika organisationer som jobbar med frågor om näringslivets ansvar, till exempel med brittiska Ethical Trading Initiative (ETI) och det ledande hållbarhetsnätverket BSR i USA.
Tillsammans med BSR har Quizrr tagit fram en it-baserad utbildning om digital hantering av löner och den testas nu i Bangladesh. Målet är att komma bort från den riskfyllda kontanthanteringen vid löneutbetalningar och samtidigt öka fabriksarbetarnas kunskaper om ekonomisk planering.