Hoppa till innehållet

Henrik Jönsson: Felet är att kvinnor startar så få företag

REPLIK. Camilla Läckberg och Christina Saliba har fel. Det bästa sättet att kvantifiera kvinnligt företagande är inte att studera fördelningen av riskkapital. Dessutom startar kvinnor få företag om man räknar bort de allra minsta bolagen, skriver serieentreprenören Henrik Jönsson.

SNED DEBATT. Om man vill öka kvinnors företagande ska man inte börja med att kritisera kapitalmarknaden, anser Henrik Jönsson.
SNED DEBATT. Om man vill öka kvinnors företagande ska man inte börja med att kritisera kapitalmarknaden, anser Henrik Jönsson.

Det är hedervärt att Camilla Läckberg och Christina Saliba i sitt debattinlägg tillämpar talesättet ”put your money where your mouth is” och själva manifesterar den näringslivsutveckling de önskar se, genom att driva ett eget investmentbolag fokuserat på kvinnligt företagande.

Låt oss inledningsvis slå fast att ett ökande kvinnligt företagande är önskvärt och bör uppmuntras. Dock är Camilla Läckbergs och Christina Salibas problemanalys – som gör gällande att kvinnligt företagande förfördelas av riskkapitalindustrin – behäftad med två bärande brister:

Det första gäller den oförtjänt upphöjda position som riskkapital tilldelas när det påstås utgöra garanten för att ”befolkningens innovationskraft utnyttjas”.

Det andra problemet gäller hur kvinnligt företagande korrekt bör kvantifieras relativt gjorda riskkapitalinvesteringar.

Riskkapital och företagsinvesteringar är legitima och viktiga redskap för att skapa tillväxt. Däremot har den mediala diskussionen runt startup-företag, nystartade idéburna tech-verksamheter, förskjutits mot att i högre grad oproblematiserat handla om hastigt tillträde till externt kapital.

I egenskap av it-entreprenör föreläser jag emellanåt för unga företagare, vilka allt oftare framhåller externa kapitalinsatser som det viktigaste för deras unga och eventuellt innovativa bolag. Det finns tillfällen när denna approach är lämplig, men för det stora flertalet nystartade verksamheter är det en felaktig prioritetsordning, färgad av de senaste årens politiserade småföretagardiskurs vilken alltmer domineras av acceleratorer, inkubatorer och olika typer av kommunalt arrangerade pitchrundor. Många små techbolag skulle må bättre av produktutveckling och en mer välskött balansräkning än av ett peppigt pitch-deck.

Publikationer som ”Breakit” tillämpar ett språkbruk där uttryck av typen ”Guldregn”, ”Fyller kassan” och ”tar in kapital” paras med bilder på firande unga entreprenörer vilket får det att framstå som att verksamheterna gör vinst snarare än att de i ett mycket tidigt skede avyttrar en betydande del av sitt värde.

Det går utmärkt att bygga en verksamhet med organisk tillväxt även med mycket begränsade resurser. Ett företag som Tetra Pak hade exempelvis svårligen kunnat utvecklas till dagens omsorgsfullt ägarledda koncern om Ruben Rausing sålt av familjens majoritetsinnehav efter att ha uppvisat sina första skisser på en förpackningsmaskin. Oaktat om det hela hade presenterats som ett ”guldregn” bör inte en riskkapitalinvestering uppställas som en garant för ”utnyttjande av befolkningens innovationskraft”.

Den misogynianalys Camilla Läckberg och Christina Saliba presenterar hävdar en grav snedallokering av investmentkapital till det kvinnliga företagandets nackdel. De framhåller att mindre än 1 procent av riskkapitalinvesteringarna går till bolag som grundats av kvinnor, men tar inte hänsyn till att kvinnor enligt SCB totalt sett står för endast 30 procent av det totala antalet årligen startade företag. Av dessa är majoriteten företag inom hårvård, tjänster och restaurangverksamhet. 70 procent av dessa företag saknar helt anställda, vilket inbegriper de totalt 460 kvinnoledda it-verksamheter som startades 2017. Med detta i åtanke är den mängd riskkapital som placerats i dessa verksamheter statistiskt och kommersiellt välbalanserat.

Då investmentbolag huvudsakligen tittar på laguppställning och produktportfölj i ljuset av maximerad avkastning föreligger ingen otillbörlig skillnad i kapitalallokeringen mellan manligt och kvinnligt företagande.

Oaktat att man bör stödja alla privata initiativ som stöttar näringsverksamhet är det angeläget att inte otillbörligen anklaga fungerande marknadsmekanismer för strukturellt betingad ojämlikhet.

Ett rimligare fokus vore att undanröja de faktorer som bidrar till det jämförelsevis låga kvinnliga företagandet generellt: här finns en praktisk möjlighet för dem som bättre önskar tillvarata befolkningens innovationskraft än vad både investmentkapital och mer estetiska distributionssiffror kan åstadkomma.

Vägen till ett mer allmänt guldregn består fortsatt i att fler människor bereds utrymme att självständigt arbeta och producera mer.

Henrik Jönsson, serieentreprenör


Detta är ett debattinlägg. Vill du också skriva? Mejla digital@di.se!

Läs Camilla Läckbergs och Christina Salibas debattartikel här.

Läs Di Digitals granskning av könsfördelningen av riskkapitalet här.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera