Hoppa till innehållet

Hitta.se: ”Vi ska köpa bolag för hundratals miljoner”

Köpen av bokningstjänsterna Bokadirekt och Itsperfect har gett mersmak. Söktjänsten Hitta.se växer med lönsamhet och letar efter fler uppköp. 

Alexander Hannerland, vd på Hitta.se, Christian Fricke, vd på Bokadirekt, samt Stefan Tocca, Hitta.ses strategichef och delägare.
Alexander Hannerland, vd på Hitta.se, Christian Fricke, vd på Bokadirekt, samt Stefan Tocca, Hitta.ses strategichef och delägare.Foto: Pressbild

”Vi fortsätter att leta nya förvärv”, säger Alexander Hannerland, vd och storägare på Hitta.se.

Under 2017 köpte han, entreprenören Stefan Tocca och investeraren Henrik Persson vid Sprints Capital, ut söktjänsten från mediejätten Schibsted. De har sedan dess börjat omvandla Hitta från en klassisk nummer- och adress-söksajt, till en bredare marknadsplats där man både kan hitta och boka tjänster.

Gissningsvis lägger vi ytterliga 100-200 på ett par bolag de närmaste 18 månaderna.

De senaste två åren har trion bland annat tagit fram en offert-tjänst och köpt Itsperfect, och är ett bokningssystem för skönhetsbehandlingar. I mars i år köpte man ytterligare en bokningsajt, Bokadirekt, för drygt 200 miljoner kronor. 

På Bokadirekts plattform kan användare snabbt och enkelt boka tid hos frisörer, massörer och naprapater. På plattformen genomförs cirka 800 000 bokningar varje månad.

Läs mer: Hitta.se köper svensk bokningsplattform för 200 miljoner 

”Vi vill förlänga kundresan. Du söker exempelvis efter en frisör på Hitta.se och sedan gör du bokningen på Bokadirekt eller Itsperfect”, förklarar Alexander Hannerland.

Han säger sig vara nöjd med sina bolagsköp såhär långt.

”Det har gått över förväntan. Bolagen växer fort och vi får ut de synergier vi är ute efter”, säger vd:n.

Han uppger att företagsgruppens omsättning växte med 15 procent till 340 Mkr under 2018. Vinsten landade på 78 Mkr. Under första halvåret 2019 steg omsättningen med 16 procent till 187 Mkr. Resultatet blev 30 Mkr.

”Vinstmarginalen minskar, men det är enligt förväntan eftersom vi investerar i tillväxt. Just nu satsar vi mycket på att förbättra användarupplevelsen och på marknadsföring”, säger Alexander Hannerland.

Merparten av omsättningen kommer fortfarande från Hitta.se som främst livnär sig på annonsintäkter. Men marginalerna är bättre i den nyförvärvade bokningsdelen som växte med 25 procent under perioden. Där kommer intäkterna främst från mjukvaruprenumerationer enligt Saas-modell och, i mindre utstickning, kickbacks på de bokningar som görs.

Ska ni fortsätta förvärva bolag?

”Ja. Med lite flyt sker det redan innan årsskiftet. Gissningsvis lägger vi ytterligare 100-200 miljoner på ett par bolag de närmaste 18 månaderna.”

Vad letar ni efter?

”Vårt fokus är den svenska marknaden, så svenska bolag. Det handlar om bokningstjänster eller bolag som kan hjälpa med transaktioner på olika sätt. Vi letar efter entreprenörer som kommit en bit på väg. Bolag som är på banan, med omsättning och intressanta kunder.”

Vad är nästa steg i er utveckling?

”Som ägare är vi långsiktiga. Just nu handlar det om att utveckla egna tjänster och köpa bolag inom fler vertikaler. Man kan tänka sig bokning av tjänster som däckbyte, tid hos personlig tränare, med mera.”

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera