Annons

Hitta.se: ”Vi ska köpa bolag för hundratals miljoner”

Alexander Hannerland, vd på Hitta.se, Christian Fricke, vd på Bokadirekt, samt Stefan Tocca, Hitta.ses strategichef och delägare.
Alexander Hannerland, vd på Hitta.se, Christian Fricke, vd på Bokadirekt, samt Stefan Tocca, Hitta.ses strategichef och delägare. Foto: Pressbild
Köpen av bokningstjänsterna Bokadirekt och Itsperfect har gett mersmak. Söktjänsten Hitta.se växer med lönsamhet och letar efter fler uppköp. 
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

”Vi fortsätter att leta nya förvärv”, säger Alexander Hannerland, vd och storägare på Hitta.se.

Under 2017 köpte han, entreprenören Stefan Tocca och investeraren Henrik Persson vid Sprints Capital, ut söktjänsten från mediejätten Schibsted. De har sedan dess börjat omvandla Hitta från en klassisk nummer- och adress-söksajt, till en bredare marknadsplats där man både kan hitta och boka tjänster.

Gissningsvis lägger vi ytterliga 100-200 på ett par bolag de närmaste 18 månaderna.

De senaste två åren har trion bland annat tagit fram en offert-tjänst och köpt Itsperfect, och är ett bokningssystem för skönhetsbehandlingar. I mars i år köpte man ytterligare en bokningsajt, Bokadirekt, för drygt 200 miljoner kronor. 

På Bokadirekts plattform kan användare snabbt och enkelt boka tid hos frisörer, massörer och naprapater. På plattformen genomförs cirka 800 000 bokningar varje månad.

Läs mer: Hitta.se köper svensk bokningsplattform för 200 miljoner 

”Vi vill förlänga kundresan. Du söker exempelvis efter en frisör på Hitta.se och sedan gör du bokningen på Bokadirekt eller Itsperfect”, förklarar Alexander Hannerland.

Han säger sig vara nöjd med sina bolagsköp såhär långt.

”Det har gått över förväntan. Bolagen växer fort och vi får ut de synergier vi är ute efter”, säger vd:n.

Han uppger att företagsgruppens omsättning växte med 15 procent till 340 Mkr under 2018. Vinsten landade på 78 Mkr. Under första halvåret 2019 steg omsättningen med 16 procent till 187 Mkr. Resultatet blev 30 Mkr.

”Vinstmarginalen minskar, men det är enligt förväntan eftersom vi investerar i tillväxt. Just nu satsar vi mycket på att förbättra användarupplevelsen och på marknadsföring”, säger Alexander Hannerland.

Merparten av omsättningen kommer fortfarande från Hitta.se som främst livnär sig på annonsintäkter. Men marginalerna är bättre i den nyförvärvade bokningsdelen som växte med 25 procent under perioden. Där kommer intäkterna främst från mjukvaruprenumerationer enligt Saas-modell och, i mindre utstickning, kickbacks på de bokningar som görs.

Ska ni fortsätta förvärva bolag?

”Ja. Med lite flyt sker det redan innan årsskiftet. Gissningsvis lägger vi ytterligare 100-200 miljoner på ett par bolag de närmaste 18 månaderna.”

Vad letar ni efter?

”Vårt fokus är den svenska marknaden, så svenska bolag. Det handlar om bokningstjänster eller bolag som kan hjälpa med transaktioner på olika sätt. Vi letar efter entreprenörer som kommit en bit på väg. Bolag som är på banan, med omsättning och intressanta kunder.”

Vad är nästa steg i er utveckling?

”Som ägare är vi långsiktiga. Just nu handlar det om att utveckla egna tjänster och köpa bolag inom fler vertikaler. Man kan tänka sig bokning av tjänster som däckbyte, tid hos personlig tränare, med mera.”

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer