Hoppa till innehållet

H&M-backade Sellpy tar in 20 miljoner – investerar i kundupplevelsen

H&M:s investeringsgren Colab är den ledande investeraren när startupbolaget Sellpy tar in nytt kapital. Marknadsplatsen för andrahandskläder ska nu förbättra servicen för sina kunder.

Sellpys grundare Michael Arnör, Oskar Nielsen och Philip Gunnstam.
Sellpys grundare Michael Arnör, Oskar Nielsen och Philip Gunnstam.Foto: pressbild

Att sälja sina före detta favoritkläder och felköp online var tidigare skött på antingen Blocket eller Tradera. Dessa är fortfarande de mest populära kanalerna men startupbolaget Sellpy har vuxit genom att förenkla processen för säljarna. När man säljer sina kläder genom marknadsplatsen slipper man själv att fotografera, annonsera eller hantera försäljningen. Däremot får man vara beredd att dela vinsten med bolaget. 

Sellpy uppger att mer än 1 miljon saker såldes på sajten under 2017 och bolaget fördubblade även sin omsättning under året. Från 2016 års omsättning på 43 miljoner så växte intäkterna till drygt 80 miljoner kronor. 

”Det går bra, man kan säga att det är full rulle. Det fortsätter att välla in grejer. Vi har mer än fördubblat vårt utbud”, säger Michael Arnör, vd och medgrundare av Sellpy.

Bolaget gjorde samtidigt en förlust på 10 Mkr 2017, vilket ligger i med året innan. Sellpy har tidigare tagit in cirka 35 Mkr och tar nu in ytterligare 20 miljoner kronor i riskkapital. Den största investeraren är den befintliga ägaren Colab, H&M:s investeringsgren med fokus på startupbolag.

Kapitalet ska främst användas för att förbättra kundupplevelsen.

”Redan i dag erbjuder vi returrätt och snart kommer vi erbjuda hemleverans. Vi vill att man ska ha samma upplevelse oavsett om man handlar på Sellpy eller på sajter med nya kläder som Zalando eller Asos”, säger Michael Arnör.

Läs även: H&M om tech-innehaven: ”Bolagen ska inte integreras hela vägen” 

Sellpy har tidigare fått en del kritik för långa väntetider från tidpunkten kläderna har plockats upp från säljarna till dess att de syns på sajten. En annan del av kritiken kommer ifrån säljare som anser att en för stor andel går till bolaget och till kostnader som marknadsföring av kläderna. 

”Det senaste halvåret har vi jobbat mycket med att förbättra servicegraden med att sätta säljaren i kontroll över processen. De kan nu sätta egna priser, moderera annonserna och få tillbaka plagg som inte säljs”, säger Michael Arnör och fortsätter: 

”Allt kan alltid bli bättre, men säljkunderna har aldrig varit så nöjda som de är nu. Mycket handlar om att sätta rätt förväntningar och leverera på dem. Nu tycker jag att vi har hittat en bra balans.”

Sellpy har i dag över 200 anställda och kommer nu att anställa ännu fler för att göra sajten mer kundvänlig.

”Det är en personalintensiv verksamhet men det är också det som är absolut det roligaste med att driva Sellpy. Vi jobbar mycket med att effektivisera så nu använder vi både maskininlärning och fotorobotar för att optimera processerna”, säger Michael Arnör.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera