Di Digital kunde nyligen avslöja att H&M:s vd Karl-Johan Perssons innehav i svenska techbolag har nått ett portföljvärde på minst 700 miljoner kronor.
Läs även: Här är H&M-chefens dolda techimperium
Investeringarna sker privat och genom en rad olika investeringsbolag. Det senaste exemplet är fonden Backing Minds, som ska hitta digitala bolag som går det traditionella riskkapitalet förbi. Fonden har tagit in ett ”tresiffrigt miljonbelopp” och Karl-Johan Persson är en av investerarna.
Men hans tech-engagemang tar sig inte bara uttryck vid sidan av rollen som vd för Sveriges största börsbolag.
De senaste åren har H&M börjat göra egna investeringar i techbolag. H&M fokuserar numera snarare på delägarskap än rena uppköp, enligt Björn Magnusson, chef för H&M:s investeringsarm Colab.
“Colab är en del av H&M:s tillväxtstrategi. Vi har bland annat investerat i sex bolag de senaste tre åren”, säger han till Di Digital.
Bland innehaven finns brittiska Worn Again, som utvecklar återvinningsteknologi för kläder. I portföljen finns även bolag som Wrapp, Sellpy, Ivyrevel och ytterligare två som H&M inte har offentliggjort.
”Hittills har det rört sig om investeringar på mellan 2 och 20 miljoner kronor. Vi investerar i hållbart mode, innovativ retail och bolag som utvecklar nya verktyg för vår bransch”, säger Björn Magnusson.
Tidigare har H&M köpt bolag, som Cheap Monday, eller startat egna bolag. Varför har ni börjat investera som minoritetsägare?
“De bolag vi köpt har samma affärsmodell som H&M. Värdet ligger då i synergier bakom kulisserna. Bolagen som vi är minoritetsägare i ska inte integreras hela vägen. Vi kan hjälpa dem, men de kan även hjälpa oss, bland annat med insikter om nya köpbeteenden.”
När Karl-Johan Persson byggde upp H&M:s dotterbolag COS, med start i London 2009, var Björn Magnusson en av nyckelpersonerna i personalstyrkan. Då var H&M:s nuvarande vd en engagerad grundare, enligt Björn Magnusson.
“Han är väldigt närvarande, bra på att lyssna, har en tydlig kompass kring sina värderingar och ger stort förtroende till folk omkring sig. Jag tror han fick en stor förståelse för hur H&M fungerar genom se det från COS perspektiv”, säger han.
Ser han sig som en entreprenör?
“Entreprenörsanda är ju en av H&M:s sju värderingar. Han lever det fullt ut.”
Läs också: