H&M blir ny delägare i Klarna. Klädjätten köper knappt 1 procent av aktierna i betaltjänstebolaget för 185 miljoner kronor i en riktad nyemission. Det rapporterar Financial Times.
Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski beskriver samarbetet som det största någonsin för bolaget, vid sidan av avtalen med Ikea och den brittiska klädhandlaren Asos.
”Det är en enorm affär. Vad vi försöker göra här är något väldigt strategiskt med H&M. Det knyter samman online och offline”, säger han till tidningen.
Klarna ska tillhandahålla betalningslösningar för H&M i 14 länder i Europa, bland annat i Storbritannien och Sverige med start från 2019. Avtalet kan senare expandera till USA och Asien, heter det.
Ambitionen är att förenkla logistiken för e-handeln och bland annat göra det möjligt för kunder att betala direkt med H&M:s app både på nätet och i butik. Partnerskapet siktar också till att förbättra klädjättens leveranser och hantering av returer.
H&M har som bekant haft svårt att få sin e-handel att lyfta, även om modejätten såg en ljusning under det tredje kvartalet i år då nätförsäljningen steg med 32 procent.
Investeringen värderar Klarna till ungefär 18,5 miljarder kronor. Det går att jämföra med betaltjänstebolagets senaste kända värdering från 2015 på 19 miljarder kronor. Förra året klev kortjätten Visa också in som ny delägare i Klarna, men då såldes redan existerande aktier.
Di Digital söker H&M. Klarna avböjer att kommentera affären.
Läs mer: H&M:s nya e-handelsgiv – tar efter Netflix och Facebook