Hoppa till innehållet

H&M blir ny delägare i Klarna – investerar 185 miljoner

Klarna får en ny delägare i form av modejätten H&M. Samtidigt inleder bolagen ett samarbete inom betalningar både på nätet och i butik.

H&M:s vd och storägare Karl-Johan Persson, samt Sebastian Siemiatkowski, medgrundare och vd på Klarna.
H&M:s vd och storägare Karl-Johan Persson, samt Sebastian Siemiatkowski, medgrundare och vd på Klarna.

H&M blir ny delägare i Klarna. Klädjätten köper knappt 1 procent av aktierna i betaltjänstebolaget för 185 miljoner kronor i en riktad nyemission. Det rapporterar Financial Times.

Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski beskriver samarbetet som det största någonsin för bolaget, vid sidan av avtalen med Ikea och den brittiska klädhandlaren Asos.

”Det är en enorm affär. Vad vi försöker göra här är något väldigt strategiskt med H&M. Det knyter samman online och offline”, säger han till tidningen.

Klarna ska tillhandahålla betalningslösningar för H&M i 14 länder i Europa, bland annat i Storbritannien och Sverige med start från 2019. Avtalet kan senare expandera till USA och Asien, heter det.

Ambitionen är att förenkla logistiken för e-handeln och bland annat göra det möjligt för kunder att betala direkt med H&M:s app både på nätet och i butik. Partnerskapet siktar också till att förbättra klädjättens leveranser och hantering av returer.

H&M har som bekant haft svårt att få sin e-handel att lyfta, även om modejätten såg en ljusning under det tredje kvartalet i år då nätförsäljningen steg med 32 procent.

Investeringen värderar Klarna till ungefär 18,5 miljarder kronor. Det går att jämföra med betaltjänstebolagets senaste kända värdering från 2015 på 19 miljarder kronor. Förra året klev kortjätten Visa också in som ny delägare i Klarna, men då såldes redan existerande aktier. 

Di Digital söker H&M. Klarna avböjer att kommentera affären.

Läs mer: H&M:s nya e-handelsgiv – tar efter Netflix och Facebook 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera