Hoppa till innehållet

H&M-chefen investerar i Zennströms duschbolag

Malmöbolaget Orbital Systems tar in 135 miljoner kronor. Bland de nya investerarna finns H&M-chefen Karl-Johan Persson.

Orbital Systems vd Mehrdad Mahdjoubi (tv) och H&M:s vd Karl-Johan Persson.
Orbital Systems vd Mehrdad Mahdjoubi (tv) och H&M:s vd Karl-Johan Persson.Foto: Patrik Olsson och TT

Orbital Systems (NTL) utvecklar en energi- och vattensnål dusch som renar och återcirkulerar duschvattnet. Affärsidén har lockat en rad riskkapitalister med Skypegrundaren Niklas Zennström i spetsen att stoppa in minst 80 miljoner kronor i vad som kallats ”duscharnas Tesla”.

Nu uppger bolaget att det har tagit in 15 miljoner dollar, motsvarande 135 miljoner kronor, av bland andra H&M-vd:n Karl-Johan Persson. Karl-Johan Persson har även privat gått in i en mängd startupbolag som budtjänsten Budbee, brevlådeföretaget Kivra och i Mathem.

Läs även: Här är H&M-chefens dolda techimperium 

I fjol tog Orbital Systems in 32 Mkr i ett konverteringslån och Orbital Systems grundare Mehrdad Mahdjoubi ville inte kommentera den investeringen, mer än att den var "ett av flera instrument som ingår i en större finansieringsplan som drivs av Orbital Systems Inc”. 

Bland de tidigare delägare som även är med i den här finansieringsrundan finns Skype-grundaren Niklas Zennström, af Jochnick-familjen som även grundat sminkmärket Oriflame. Även Stena Ventures och affärsängeln Nils Idoff är med i den senaste finansieringsrundan i Orbital Systems.

Läs även: Miljoner till Zennströms duschbolag 


Mer om affären i veckans Digitalpodden:

https://embed.acast.com/digitalpodden/duschensombadarih-m-pengarochdanmarksuber-uppror

Du hittar även Digitalpodden på Acast och direkt i iTunes


Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl

 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera