Yubico, som tagit fram en lösning för säkrare inloggning på nätet, räknar med att omsätta 200 miljoner kronor i år, jämfört med fjolårets 120 Mkr.
Grundarna Stina och Jakob Ehrensvärd bor sedan fem år tillbaka i Palo Alto där de har nio av världens tio största internetbolag som kunder. Bland annat Google, Facebook och Salesforce använder Yubicos USB-nyckel Ubikey, som genererar nya inloggningskoder varje gång den används.
I början av 2016 hade Yubico 30 anställda, nu är de 50 anställda och 20 konsulter.
”Vi har redan gjort 2,1 miljoner dollar (cirka 19 Mkr) i vinst i år och räknar med mer innan året är slut”, säger vd Stina Ehrensvärd.
”Man tar ju ofta in kapital när man inte tjänar pengar. Vi är lönsamma.”
I fjol blev Yubico uppvaktat av ett av världens största riskkapitalbolag och valde att tacka nej.
”Man tar ju ofta in kapital när man inte tjänar pengar. Vi är lönsamma”, säger Stina Ehrensvärd.
Hon säger att riskkapitalbolaget ville ha mer kontroll över Yubico än vad hon ville ge dem.
”Vi har varit mer försiktiga än många andra internetbolag i Silicon Valley, som tar in väldigt mycket pengar och växer väldigt snabbt. När man tar på sig en för stor kostym har man kanske inte alltid tänkt igenom allt så noggrant.
Hon utesluter inte att ta in mer pengar i bolaget på sikt, men säger att de just nu valt att inte göra det.
Läs mer: Svensk lösenordsnyckel tar Silicon Valley med storm
I grundarnas hemland Sverige är Yubico inte ett särskilt välkänt bolag. Nu i veckan får de dock mycket uppskattning. Stina Ehrensvärd har nämligen tilldelats KTH:s stora pris på 1,2 miljoner kronor och på onsdag håller hon därför en öppen föreläsning på KTH i Stockholm om ett säkrare internet.
Hon är också nominerad till Polhemspriset, Sveriges äldsta teknikpris som delas ut av Sveriges ingenjörer på tisdagen. Nominerad är också Lennart Lindblad, som grundade Autoservice (senare Autoliv) och utvecklade och förbättrade säkerhetsbältena.
”Vår teknik är inte lika spridd som säkerhetsbältet, men om fem år kommer den att vara det”, säger Stina Ehrensvärd.
Tillsammans med Google har Yubico utvecklat en säkerhetsstandard för internet som kan få samma status i USA som bank-id har i Sverige. I dag har landet inte någon standard för säker inloggning.
Inloggningslösningen fungerar med tjänster över hela världen och kontrolleras av användaren själv, säger Stina Ehrensvärd.
”Vår teknik är inte lika spridd som säkerhetsbältet, men om fem år kommer den att vara det.”
Målet är att först ha 300 miljoner användare i USA och sedan nå ut i resten av världen.
Amerikanska myndigheter har beviljat Yubico 20 miljoner kronor för att testa lösningen och testerna startar i början av nästa år i Colorado och Wisconsin.
Den produkt Yubico säljer i dag är en USB-nyckel, men i framtiden ska lösningen också finnas inbyggd i datorer och mobiler. Stina Ehrensvärd säger att bolaget inte säljer en tjänst, utan en hårdvara som är en engångskostnad för kunden.
Affärsmodellen är attraktiv för kunderna, men inte lika lönsam för bolaget som en tjänst.
"Vi tänker som Ikea. Vi räknar på stora volymer och inte på höga priser."
Yubico har släppt några av sina funktioner som öppen källkod. Det ledde till att Stina Ehrensvärd fick träffa president Barack Obama i fjol.
"Jag började med att säga att vi jobbar med en ny internetstandard som kan säkra 300 miljoner människor från att bli hackade. Han svarade att jag vet, det är därför du är här", berättar hon.