Annons
Hyperloop Transportation Technologies är ett av flera bolag som försöker bygga Elon Musks drömtransport.

Hyperloop TT bygger första skarpa passagerarmodulen

Byggbranschen behöver digitaliseras SPONSRAT AV IFS

Facebooks grundare Mark Zuckerberg säger sig vilja hjälpa statliga myndigheter fastställa vad som hände under valet 2016, då Donald Trump valdes till USA:s president.

Facebook överlämnar annonser med ryska kopplingar

Ett av Ikeas varuhus i Ryssland.

Ikea storsatsar på elbilar

Karl Andersson, vd på Matsmart och Jessica Schultz, partner på Northzone

Explosiv tillväxt för Matsmart – omsätter nu 200 miljoner

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Hyperloop TT bygger första skarpa passagerarmodulen

Hyperloop Transportation Technologies är ett av flera bolag som försöker bygga Elon Musks drömtransport.
Hyperloop Transportation Technologies är ett av flera bolag som försöker bygga Elon Musks drömtransport.
Hyperloop Transportation Technologies har påbörjat konstruktionen av sin första passagerarmodul. Det uppges inte handla om en prototyp, utan en modell som ska användas för kommersiellt bruk i ett system som ska presenteras framöver.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Hyperloop Transportation Technologies som är konkurrent till Hyperloop One har påbörjat konstruktionen av sin första passagerarmodul till supertåget som ska färdas i närmare ljudets hastighet. Den väntas bli klar och presenteras nästa år, enligt ett pressmeddelande som Techcrunch tagit del av.

HTT och Hyperloop One är två bolag som försöker bygga den tågliknande transporten som går över 1 000 km i timmen. Idén tlll det supersnabba transportmedlet började med att Tesla-grundaren Elon Musk släppte en rapport för ett par år sedan.

Innan den nya modulen kan presenteras ska den integreras och optimeras i företagets forsknings- och utvecklingslabb i Tolouse, Frankrike, till den än så länge hemliga kunden.

Läs även: Så mycket skulle en svensk-finsk hyperloop kosta

Det handlar alltså inte om någon prototyp utan den ska användas för kommersiellt bruk i ett system som företaget kommer att presentera framöver, skriver sajten.

Vad som är känt är att den är 100 fot lång, alltså 30,5 meter, har en diameter på 2,75 meter och väger 20 ton. Den tar mellan 28-40 passagerare beroende på utformning och maxhastigheten anges till 760 mph, alltså 1 223 kilometer per timma.

Det aktuella systemet uppges ha sprungit ur ett av flera förhandlingar som bolaget har med potentiella kunder. Företaget har också gjort en studie för att ta reda på var Hyperloop-tekniken bäst kan komma till användning för att transportera personer i tekniken i den höga hastigheten.

Läs även: Supertransporten hyperloop intar Centraleuropa

Finwire/Di Digital


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post