Hack your closet lanserades sommaren 2019 med syftet att motverka två stora problem i klädindustrin: det växande antalet osålda kläder och det växande antalet oanvända kläder.
”Vi köper ofta mycket kläder, men använder bara 20 procent av det vi köpt”, säger Lisa Gautier, medgrundare och vd för Hack your closet.
Hyrklädtjänsten inspekterar, tvättar och lagrar kläder i en delad garderob. Genom en prenumeration får kunder varje månad hem en box med kläder utvalda av bolagets stylister som de får låna i fyra veckor. De senaste tolv månaderna har Hack your closet skickat ut 10 000 boxar med 20 000 plagg.
”När kläder redan producerats går det tyvärr inte att göra så mycket åt saken, men vi ger konsumenten ett val att använda det här alternativet istället för att köpa nytt”, säger Lisa Gautier, som är från Frankrike och flyttade till Sverige 2016.
Hack your closet har nu avslutat en finansieringsrunda på 20 miljoner kronor. Den leddes av den klimatinriktade riskkapitalfonden Pale Blue Dot tillsammans med de befintliga investerarna J12 Ventures och Luminar Ventures, som var med på bolagets första runda i mars förra året.
”Jag tror det här visar – inte bara för oss utan för hela ekosystemet i branschen – att det är möjligt att resa kapital och vara ändamålsdriven. Att du kan göra något med hållbarhet som syfte, men också skapa lönsamhet. Det är otroligt viktigt att ha investerare som verkligen tror på det du gör, så att de kan hjälpa dig komma längre”, säger Lisa Gautier.
Läs även: Miljonregn över bolag som spårar kläder med blockkedjan
Hon säger att finansieringen delvis kommer att gå till att utveckla bolagets research och utveckling.
”Vår avdelning i Sverige är lite som vårt laboratorium där vi testar oss fram inom dessa två områden. Vi provar nya saker, testar produkterna och gör förbättringar för att utveckla vår tjänst.”
Men merparten kommer att gå till att expandera tjänsten till en bredare europeisk marknad, där Hack your closet börjar med Lisa Gautiers hemland Frankrike. Bolaget vill av klimatskäl öppna flera lager i strategiskt utvalda områden för att kunna nå så många kunder som möjligt och därmed begränsa transportsträckor.
”Vår plan är att öppna vad vi kallar gemensamma garderober runtom i Europa och sedan öppna en eller två sådana enheter varje år. Det skulle till exempel kunna handla om södra Sverige för att kunna nå Danmark. För oss är det verkligen viktigt att visa att vi kan skala vår vision och vårt uppdrag och att vi kan driva förändring för mer hållbarhet inom klädindustrin”, säger Lisa Gautier.