Annons

Ica vill digitaliseras – startar innovationsbolag

Deltagarna i Icas välkända reklamfilmer. Foto: Peter Gehrke/Ica
Deltagarna i Icas välkända reklamfilmer. Foto: Peter Gehrke/Ica
Livsmedelskedjan Ica drar igång innovationshubben Icax som ska fokusera på digitalisering och leverera upp till sex projekt per år.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

I samband med bolagets rapport berättar Ica att de startar en "innovationshubb" som ska gå under namnet Icax.

"Innovationshubben ICAx ska förstärka ICA Gruppens förmåga att använda digital teknik för att förbättra kunderbjudandena i och mellan gruppens olika bolag", skriver bolaget i ett pressmeddelande.

Målet är att Icax ska leverera tre till sex nya projekt per år.

Läs mer: Därför vill storbolagen ha en egen startup

"Vi vill kombinera det stora företagets stabilitet, resurser och kundbas med snabbheten från start-up världen", säger Icas vd Per Strömberg i en kommentar.

Vidare skriver Ica att de är beredda att göra betydande investeringar och utesluter inte förvärv av andra bolag.

"Målsättningen är att kunderna redan i slutet av året kommer få se nya tjänster som drivits fram i hubben", säger Per Strömberg.

Icax kommer att ledas av Samuel Young som närmast kommer från rollen som vd på bolaget Smart Video. Han är även en bakgrund inom Ica.

Läs även: Icas Sverigechef: Vi vill leda den digitala utvecklingen

I rapporten framgår även att ICA Gruppens e-handel i Sverige under det andra kvartalet ökade med 46 procent jämfört med samma period för ett år sedan.

Vid rapportperiodens slut var cirka 200 ICA-butiker aktiva med e-handel. ICA Sverige hade i juni 2017 1.291 butiker.

Direkt / Di Digital

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies