Hoppa till innehållet

Icas e-handel går över miljarden

E-handeln har överstigit en miljard kronor för Ica, som dessutom ska öppna e-handelslager i storstadsregionerna. Först ut blir ett manuellt lager i Stockholm.

Bild: TT

ICA Gruppen håller i dag en kapitalmarknadsdag i Stockholm. På programmet står bland annat en genomgång av gruppens strategiska prioriteringar och mål som har fastställts för 2018. Under dagen kommer ICA bland annat att berätta om investeringsnivån för 2018.

Läs även: Ica vill digitaliseras – startar innovationsbolag

För att säkerställa en långsiktig tillväxt kommer ICA Gruppen att fortsätta med en hög investeringstakt. Investeringarna (Capex) under 2018 bedöms bli 3,5 miljarder kronor. Investeringarna för 2017 beräknas bli något lägre än den bedömning ICA Gruppen tidigare har lämnat och förväntas uppgå till cirka 3 miljarder kronor vid utgången av året.

Bland annat ökar ICA Gruppen investeringar i IT och fortsatt digitalisering i samtliga bolag, i den nya verksamhet ICAx och förbättrade lojalitetstjänster. Men ICA Gruppen fortsätter också att investera i apoteks- och butiksnätverket samt i att bygga ut Rimi Baltics huvudlager.

Under 2018 förväntas butiksetableringarna ligga på ungefär samma nivå som i år. Rimi Baltic förväntas öppna 6-8 nya butiker, Apotek Hjärtat förväntas öppna 9-13 nya apotek och ICA Sverige 10-14 nya butiker under 2018.

- ICA-butikernas e-handel växer i snabb takt och vi har hittills i år haft en e-handelsförsäljning på över en miljard. Vi närmar oss därmed på flera platser volymer där det är mer effektivt med centrala e-handelslager. Vi kommer att öppna e-handelslager i
storstadsregionerna och först ut blir ett manuellt lager i Stockholm som vi driver själva. Exakt tidpunkt för när vi startar denna verksamhet kommer vi att återkomma om, säger Anders Svensson, vd ICA Sverige.

ICA:s prioriteringar som har fastställts ska underlätta samarbete och tillvaratagande av synergier mellan olika verksamheter inom ICA Gruppen och bidra till att skapa tillväxt för ICA.

Läs även: Icas Sverigechef: Vi vill leda den digitala utvecklingen

(Finwire/Di Digital)

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera