Hoppa till innehållet

Idol-profilen ska ta svenska musiktjänsten ut i världen

Idolprofilen Nikki Amini sluter upp med grundarna bakom det digitala skivbolaget Amuse. ”Vi låter musiken få chans att bevisa sig själv”, säger hon.

Nikki Amini är klar som ny global marknadsföringschef på Amuse.
Nikki Amini är klar som ny global marknadsföringschef på Amuse.Foto: Milko Özlü

Musikbranschen digitaliseras i snabb takt medan skivbolagen har fortsatt i gamla rutiner. Amuse är det svenska skivbolaget i appform där artisterna själva publicerar sin musik och får den distribuerad gratis.

 ”Artisterna behåller rättigheterna till sin musik, samtidigt som de får tillgång till data som gör att de kan följa hur en låt utvecklas”, säger Nikki Amini som nyligen utsetts till global marknadsföringschef på Amuse.

Läs mer: Så ska datan göra Amuse till framtidens skivbolag 

Bakom bolaget står ett gäng veteraner från musikbranschen med erfarenhet från både streamingtjänsten Spotify och traditionella skivbolag. Själv kommer Nikki Amini från jobb som marknadsföringschef på de globala skivbolagen Warner Music Group och Universal Music Group, där hon har varit med att utveckla internationella världsstjärnor som Rihanna och Justin Bieber. Men de flesta känner henne nog bäst som jurymedlem i den svenska upplagan av talangtävlingen Idol.

När hon nu tar sina erfarenheter till Amuse är det för att hon känner starkt för att ta makten tillbaka till artisten. Till skillnad från traditionella skivbolag, är det den organiskt genererade lyssnartrafiken som avgör vilka artister som ska lyftas upp i rampljuset. 

”Låten släpps utan att en A&R på ett skivbolag ska sitta och ha en personlig åsikt om den kommer att slå eller inte. Vi låter musiken få chans att bevisa sig själv”, säger Nikki Amini.

Läs mer: Sophia Bendz: ”Jag fick de bästa åren på Spotify” 

Genom att analysera data om hur vi lyssnar på musik kan bolaget i ett tidigt skede upptäcka vilka artister som är på väg att slå igenom.

”Vi kan ligga steget före och med hjälp av datan veta vilka låtar som går bra och varför. Det ger en unik möjlighet att hitta guldkornen – de artister som sticker ut ur mängden”, säger Nikki Amini.

När guldkornet har identifierats erbjuds artisten bakom låten ett samarbete för att ta musiken till nästa nivå. Intäkterna delas 50/50. Det är där skivbolagens roll fortsatt kommer att vara viktig, anser Nikki Amini, som berättar att artister vänder sig till Amuse för att de vill ha hjälp med att bygga sin plattform.

”Det är fantastiskt att man i dag kan ge ut musik via telefonen, men det är bara första steget. Därefter handlar det om att förstå sig på konsumenten och dess beteendemönster”.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera