Musikbranschen digitaliseras i snabb takt medan skivbolagen har fortsatt i gamla rutiner. Amuse är det svenska skivbolaget i appform där artisterna själva publicerar sin musik och får den distribuerad gratis.
”Artisterna behåller rättigheterna till sin musik, samtidigt som de får tillgång till data som gör att de kan följa hur en låt utvecklas”, säger Nikki Amini som nyligen utsetts till global marknadsföringschef på Amuse.
Läs mer: Så ska datan göra Amuse till framtidens skivbolag
Bakom bolaget står ett gäng veteraner från musikbranschen med erfarenhet från både streamingtjänsten Spotify och traditionella skivbolag. Själv kommer Nikki Amini från jobb som marknadsföringschef på de globala skivbolagen Warner Music Group och Universal Music Group, där hon har varit med att utveckla internationella världsstjärnor som Rihanna och Justin Bieber. Men de flesta känner henne nog bäst som jurymedlem i den svenska upplagan av talangtävlingen Idol.
När hon nu tar sina erfarenheter till Amuse är det för att hon känner starkt för att ta makten tillbaka till artisten. Till skillnad från traditionella skivbolag, är det den organiskt genererade lyssnartrafiken som avgör vilka artister som ska lyftas upp i rampljuset.
”Låten släpps utan att en A&R på ett skivbolag ska sitta och ha en personlig åsikt om den kommer att slå eller inte. Vi låter musiken få chans att bevisa sig själv”, säger Nikki Amini.
Läs mer: Sophia Bendz: ”Jag fick de bästa åren på Spotify”
Genom att analysera data om hur vi lyssnar på musik kan bolaget i ett tidigt skede upptäcka vilka artister som är på väg att slå igenom.
”Vi kan ligga steget före och med hjälp av datan veta vilka låtar som går bra och varför. Det ger en unik möjlighet att hitta guldkornen – de artister som sticker ut ur mängden”, säger Nikki Amini.
När guldkornet har identifierats erbjuds artisten bakom låten ett samarbete för att ta musiken till nästa nivå. Intäkterna delas 50/50. Det är där skivbolagens roll fortsatt kommer att vara viktig, anser Nikki Amini, som berättar att artister vänder sig till Amuse för att de vill ha hjälp med att bygga sin plattform.
”Det är fantastiskt att man i dag kan ge ut musik via telefonen, men det är bara första steget. Därefter handlar det om att förstå sig på konsumenten och dess beteendemönster”.