"Vi är på väg att återuppfinna hur man handlar heminredning. Den fysiska och digitala världen möts nu på ett nytt och naturligt sätt och kommer att lyfta upplevelsen och göra det lättare för de många kunderna att få inspiration och hitta precis rätt vara”, säger Michael Valdsgaard, chef för digital transformation på Inter Ikea.
Läs mer: Ikea om samarbetet med Apple: "Superintressant för oss"
På tisdagskvällen meddelade världens största heminredare att dess nästa storsatsning är en ny app. Den har döpts till Ikea Place och rullas enligt planen ut stegvis på Apples Appstore med start den 19 september.
”Appen kommer att göra det möjligt att i din Iphone eller Ipad se hur en ny fåtölj, soffa eller flera tusen andra produkter kommer att se ut och passa i just den miljön de ska stå”, förklarar Michael Valdsgaard.
Målet är att appen ska bli en succé bland Ikeas hundratals miljoner kunder runt om i världen, men även locka många nya, och i slutändan bidra till nya försäljnings- och vinstrekord.
Ikeas nyhet släpptes i anslutning till Apples stora lanseringsevent. Den nya appen bygger på ett samarbete med den amerikanska teknikjätten kring dess nya teknik för AR, augmented reality.
”Vi är väldigt stolta att Apple valde att använda Ikea Place när de presenterade den här banbrytande teknologin. Vi har lagt stora resurser och jobbat dag och natt med vår app och har mycket stora förhoppningar på att den ska bli uppskattad”, säger Michael Valdsgaard.
Inter Ikea som äger konceptet och varumärket Ikea tror på stort genomslag för den nya tekniken.
”Både augmented reality, och vr, virtual reality, kommer att förändra spelplanen för både detaljhandeln men även många andra branscher och samhället i övrigt”, säger Michael Valdsgaard.
Hur då?
”Det går inte att veta säkert. Möjligheterna är oändliga. Men vi är övertygade om att dessa nya teknologier kommer att få minst lika stor inverkan som internet. Skillnaden är att förändringarna sannolikt kommer att gå mycket fortare.”
Läs även: Knapp- och sladdlöst från Apple