Hoppa till innehållet

Ikea stärker e-handeln med nytt lager i Arlandastad

För att möta den växande e-handeln i Sverige ska Ikea sätta upp ett nytt lager i Arlandastad som ska leverera till kunder i Stockholmsområdet.

Peter Nilsson, chef för kundupplevelser, IKEA Sverige. Foto: Ikea/Kollage
Peter Nilsson, chef för kundupplevelser, IKEA Sverige. Foto: Ikea/Kollage

Möbeljätten Ikea ska etablera en distributionscentral i Arlandastad, ungefär fyra mil utanför Stockholm, för att möta den växande e-handeln. I september när lagret står färdigt övertar det distributionen till hela Stockholm, från Ikeas centrala distributionscentral i Torsvik utanför Jönköping.

Enligt Peter Nilsson som är chef för kundupplevelser på Ikea Sverige är ett av syftena att komma närmare den stora Stockholmsmarknaden.

”Det här är en stor satsning från Ikea. De e-handlande stockholmarna kommer att vara de som gynnast främst. Men vi har ju även telefonförsäljning och hemleverans från varuhusen i Stockholm. När en kund placerar en beställning i någon av de här kanalerna så kommer det nya lagret att användas", säger han till Di Digital.

Läs även: Ikea miljardinvesterar i e-handel

Lagret innebär att ledtiderna från det att kunden beställt tills att den fått varan kortas ned och blir mer precisa. Dessutom introduceras kvällsleveranser och en större andel av sortimentet kommer att tillhandahållas online.

Ikea har slutit ett avtal med Bring för att sköta driften av lagret under fem år och dessa ska nyrekretera 90 personer för ändamålet.

”På Ikea generellt så tittar vi mycket på automatisering. Det här distributionscentret är förberett för mer automatiserade operationer, men vi kommer inte att ha det i uppstartsfasen.”

Avtalet sträcker sig över 5 år och under det första verksamhetsåret räknar Peter Nilsson med att lagret kommer att leverera ungefär 100 000 kundorder. Men exakt vad avtalet innebär i pengar vill han inte berätta.

Han säger att Ikea inte ser e-handeln som en separat del av bolaget, utan en del av helheten. 

"Vi har fysiska kanaler där man kan klämma och känna på varorna, men också andra möjligheter för att göra hela eller delar av sin shopping. Det är där vi ser stora möjligheter till tillväxt.”

Enligt honom är omsättningsökningen större i onlinekanalen än i de fysiska butikerna.

"E-handeln ökar tvåsiffrigt, men basen är såklart mycket mindre.”

Exakt vad den ligger på i siffror vill han inte gå in på men han säger att ökningen inte ligger under den generella omsättningsökningen för e-handel i Sverige.

Enligt Handelns Utredningsinstitut ökade e-handeln från 50 miljarder kronor år 2015 till 58 miljarder kronor 2016.

Läs även: ”Butikshandeln har peakat”

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera