Möbeljätten Ikea ska etablera en distributionscentral i Arlandastad, ungefär fyra mil utanför Stockholm, för att möta den växande e-handeln. I september när lagret står färdigt övertar det distributionen till hela Stockholm, från Ikeas centrala distributionscentral i Torsvik utanför Jönköping.
Enligt Peter Nilsson som är chef för kundupplevelser på Ikea Sverige är ett av syftena att komma närmare den stora Stockholmsmarknaden.
”Det här är en stor satsning från Ikea. De e-handlande stockholmarna kommer att vara de som gynnast främst. Men vi har ju även telefonförsäljning och hemleverans från varuhusen i Stockholm. När en kund placerar en beställning i någon av de här kanalerna så kommer det nya lagret att användas", säger han till Di Digital.
Läs även: Ikea miljardinvesterar i e-handel
Lagret innebär att ledtiderna från det att kunden beställt tills att den fått varan kortas ned och blir mer precisa. Dessutom introduceras kvällsleveranser och en större andel av sortimentet kommer att tillhandahållas online.
Ikea har slutit ett avtal med Bring för att sköta driften av lagret under fem år och dessa ska nyrekretera 90 personer för ändamålet.
”På Ikea generellt så tittar vi mycket på automatisering. Det här distributionscentret är förberett för mer automatiserade operationer, men vi kommer inte att ha det i uppstartsfasen.”
Avtalet sträcker sig över 5 år och under det första verksamhetsåret räknar Peter Nilsson med att lagret kommer att leverera ungefär 100 000 kundorder. Men exakt vad avtalet innebär i pengar vill han inte berätta.
Han säger att Ikea inte ser e-handeln som en separat del av bolaget, utan en del av helheten.
"Vi har fysiska kanaler där man kan klämma och känna på varorna, men också andra möjligheter för att göra hela eller delar av sin shopping. Det är där vi ser stora möjligheter till tillväxt.”
Enligt honom är omsättningsökningen större i onlinekanalen än i de fysiska butikerna.
"E-handeln ökar tvåsiffrigt, men basen är såklart mycket mindre.”
Exakt vad den ligger på i siffror vill han inte gå in på men han säger att ökningen inte ligger under den generella omsättningsökningen för e-handel i Sverige.
Enligt Handelns Utredningsinstitut ökade e-handeln från 50 miljarder kronor år 2015 till 58 miljarder kronor 2016.
Läs även: ”Butikshandeln har peakat”