Hoppa till innehållet

Industrijättarna Ericsson och Volvo går samman – öppnar fysiskt ai-labb

Sverige ska ta en ledande position i Europa inom den delen av ai-teknik som kallas decentraliserat lärande och edge. Därför lanserar AI Sweden, Zenseact, Hewlett Packard Enterprise, Ericsson och Volvo Cars nu Edge Lab – ett fysiskt labb för tester, samverkan, experiment och utveckling av nästa generations ai-teknik. 

Daniel Gillblad är meddirektör för forskning och strategi på AI Sweden som ansvarar för det fysiska laboratoriet i Göteborg.
Daniel Gillblad är meddirektör för forskning och strategi på AI Sweden som ansvarar för det fysiska laboratoriet i Göteborg.Foto: RISE/Pressbild

Värdet av de investeringar som Hewlett Packard Enterprise, Volvo och Zenseact gör i Edge Lab beräknas uppgå till 30 miljoner kronor under 2021. AI Sweden ansvarar för den fysiska anläggningen i Göteborg.

”Vi har en bra bas och kunskap om hur den här typen av AI-system skulle kunna se ut, eftersom vi har bra jättebra kunskap inom telekommunikation, industriautomation och liknande saker. Så det är en chans att ta ledarskap i ett framtidsområde för ai”, säger Daniel Gillblad, meddirektör för forskning och strategi på AI Sweden. 

Han säger att de medverkande bolagen bidrar med olika ingångar och olika kompetenser. Ericsson ERIC B +0,03%Dagens utveckling bidrar till exempel med resurser inom kommunikation och 5g. 

”För dem finns det naturligtvis ett intresse för att se vad kommer gå att göra med den här typen av metoder – hur uppkopplingen behöver se ut, och hur den här typen av metoder kan hjälpa ett företag som Ericsson självt som kanske också måste ha en viss typ av ai och inlärning.”

Ai-utvecklingen har kommit långt, men växande mängder data, juridiska och tekniska utmaningar med att dela och flytta data innebär stora utmaningar. Det är för att lösa den typen av utmaningar som decentraliserat lärande och så kallad edge-teknik – som utför beräkningar nära datakällan eller där tjänsten behövs snarare än i ett datacenter – utvecklats. 

”Det här är jätteviktigt för Sverige och en stor möjlighet. Vi har mycket industri som till exempel Ericsson och Volvo som bygger och skapar många enheter som kommer att behöva ha den här typen av lösning”, säger Daniel Gillblad. 

Läs även: De förutspår felaktig kod med hjälp av ai – tar in 30 miljoner

För till exempel biltillverkare innebär de växande datamängderna att kostnaden ökar drastiskt för att samla in, överföra och bearbeta den data som krävs för att utveckla välfungerande och säkra autonoma lösningar. 

”Volvo inser att de behöver använda den här typen av ai-teknik på sina bilar för att till exempel kunna skala i framtiden, och för att på ett vettigt sätt kunna fortsätta vidareutveckla sina modeller och algoritmer”, säger Daniel Gillblad.

Med decentraliserat lärande och edge kan företag som Volvo undvika att samla in data från varje bil och träna den centralt, och istället skicka ut algoritmer och modeller som tränas på plats i bilen. De tränade algoritmerna förs tillbaka till en central punkt där insikter och data från alla olika fordon slås samman. Därmed kan kostnader och energianvändning sänkas dramatiskt.

 ”Decentraliserat lärande och edge-teknik är en förutsättning för att vi ska kunna vidareutveckla den hållbara infrastruktur vi behöver för att ta nästa steg inom självkörande-teknik. Genom Edge Lab har vi nu en testmiljö där vi kan lära oss denna teknik och snabbt få in den i våra tillämpningar”, säger Mats Nordlund, som är direktör för research på Volvo-ägda Zenseact. 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera