Hoppa till innehållet

Investerare skulle köpa aktier i corona-vinnaren Zoom – valde fel bolag

Investerare trodde att de köpte aktier i videochattsbolaget Zoom, som sett ett stort uppsving under coronakrisen när allt fler jobbar hemifrån. I själva verket köpte de aktier i ett mindre kinesiskt bolag med samma namn, som knappt gjort väsen av sig sedan 2015.

Coronakrisen har gett videotjänsten Zoom ett uppsving på börsen.
Coronakrisen har gett videotjänsten Zoom ett uppsving på börsen.Foto: Elena Elisseeva & Press

Den amerikanska finansinspektionen SEC har fått ingripa efter att handlare på börsen blandat ihop aktierna hos Zoom Video Communication med Zoom Technologies. Det rapporterar Financial Times.  

Zoom Video Communication är ett Silicon Valley-baserat videochattsbolag med ett marknadsvärde på hela 39 miljarder dollar, medan namnen Zoom Technologies är ett mindre kinesiskt telekombolag värderat till blygsamma 31,3 miljoner dollar. 

Det är coronaviruset som har fått intresset för Zoom Video Communication att öka kraftigt. Detta eftersom många just nu arbetar hemifrån, och undviker att umgås med andra människor fysiskt. 

Zoom Video Communication noterades på börsen för drygt ett år sedan, i april 2019. Sedan dess har aktien mer än dubblat sitt värde. 

Den amerikanska finansinspektionen SEC stoppar nu handeln av Peking-baserade Zoom Technologies fram till den 8 april. Detta på grund av oron att investerare ”...förväxlar denna utgivare med en med liknande namn, noterad på Nasdaq, som har sett en stigande aktie under den pågående Covid-19 pandemin”, skriver man. 

Men det är inte bara missförstånd som ligger bakom handelsstoppet. Det kinesiska bolaget har nämligen inte publicerat några publika uttalanden sedan 2015, något som fått finansinspektionen att oroa sig över bolaget. 

Zoom Technologies avnoterades frivilligt från Nasdaq-börsen 2014. Sedan dess har det skett så kallad ”handel över disk” av aktien, OTC, utanför de publika marknaderna. Den handeln är nu stoppad av SEC.

Läs mer: Musk vill bygga respiratorer i Tesla-fabrik – och SpaceX gör handsprit 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera