Hoppa till innehållet

Jane Walerud: ”Utan Erlang, inget Klarna”

Klarna skulle aldrig blivit en megasuccé om det inte hade byggts med det svenska programmeringsspråket Erlang. Det hävdar Jane Walerud, Klarnas första investerare.

Jane Walerud
Jane WalerudFoto: Jonathan Bylars

Historien om hur affärsängeln Jane Walerud kom att satsa på Klarna har blivit smått legendarisk.

Inget kändes intressant. Men när Niklas Adalberth började tala ställde jag genast ner vinglaset och lyssnade.

Det hela började på ett julmingel på Handelshögskolans inkubatorprogram, SSE Business Lab i Stockholm 2004. Jane Walerud var där med ett vinglas i handen när det blev dags för underhållningen. Studenterna skulle pitcha sina affärsidéer på scen.

”Inget kändes intressant. Men när Niklas Adalberth började tala ställde jag genast ner vinglaset och lyssnade. Det slutade med att jag och Sebastian Siemiatkowski stod längst bak, vid stövlarna och rockarna, och pratade om affärer i en timme. Sedan sa jag att jag ville investera”, säger Jane Walerud.

Klarna (NTL), eller Kreditor som bolaget hette från början, var då inte mycket mer än några flödesscheman skissade på ett papper. Men Jane Walerud (NTL) såg stor potential i idén och dess tre grundare – Sebastian Siemiatkowski, Niklas Adalberth och Victor Jacobsson.

Utan Erlang hade det tagit flera år att få fram produkten. Nu tog det 4 månader.

”De hade ingen affärsplan. Men de var kommunikativa, smarta och arbetsvilliga”, mins Jane Walerud som inledningsvis investerade 600 000 kronor i utbyte mot 10 procent av bolaget.

Vad var den ursprungliga affärsidén med Klarna?

”På den tiden var många rädda för att lämna ut sin kreditkortsinformation på nätet. Vidare var många näthandlare rädda för att inte få betalt. Klarna skulle lösa detta genom att ta över säljarens risk och låta köparen betala med faktura först när de fått varan. Man såg till att båda parterna kände sig trygga”, säger Jane Walerud.

Vilka affärsmässiga fördelar såg du?

”Jag såg att själva tjänsten kunde bli mycket lönsam, vilket är bra, för då har man råd att göra fel. Sedan såg jag att Klarna skulle bli ett perfekt projekt för mitt Erlang-gäng”, säger den i dag 54-åriga affärsängeln.

Klarnas tre grundare: Victor Jacobsson, Sebastian Siemiatkowski och Niklas Adalberth.

Programmeringsspråket Erlang sår för ”Ericson Language” och började utvecklas på Ericsson redan i slutet av 80-talet. Språket användes internt för närmare 20 produkter, men många programmerare drog sig ändå för att nischa in sig allt för mycket på det.

”Erlang-kunskap var inget som stärkte ens CV om man ville ta sig vidare från Ericsson”, säger Jane Walerud, som är uppväxt i Kalifornien, utbildad på Stanforduniversitetet och flyttade till Sverige som 20-åring 1983.

Läs mer: Walerud på lista över morgondagens techmiljardärer

I mitten av 90-talet jobbade hon på Telia, som då byggde Sparbankens första internetbank. 1997 anställde Ericsson henne som försäljningschef på avdelningen ”Erlang Systems”.

”De anställde mig för att sprida Erlang utanför Ericsson. Men redan efter några månader förbjöd man användning av språket i nya produktutvecklingsprojekt”, minns Jane Walerud, som trots motgången jobbade vidare på Erlang Systems och på Ericssons Computer Science Lab, där språket uppfanns.

Följande år, 1998, släpptes Erlang som ”open source”-språk, sedan Jane Walerud presenterat idén för ledningen.

”Vi insåg att man borde göra något med detta direkt”, säger Jane Walerud.

Det fans då 41 affärsidéer i kretsen kring Erlang. Och i slutet av 1998 hoppade hon och en rad andra medarbetare av telekomjätten för att starta Bluetail, ett bolag som med pengar från SEB Venture Capital (NTL) skapade säker drift för e-post och andra webbfunktioner.

”Erlang är gjort för att hantera många små processer som delas mellan många datorer. Det är väldigt stabilt och skalbart, man kan lägga till nya enheter allteftersom. Det är sånt som är självklart idag med datakapacitet i molnet, men då var det före sin tid”, säger Jane Walerud, som blev vd för Bluetail.

Redan efter 18 månader köptes Bluetail för 1,4 miljarder kronor av Alteon som i sin tur köptes av telekomjätten Nortel. På pappret kammade de tolv grundarna hem cirka 60–80 Mkr var på affären.

”Men vi var inlåsta och Nortels aktie rasade efter en skandal i bolaget, så det blev inte så mycket kvar”, säger Jane Walerud, som ändå hade tillräckligt mycket pengar på banken för att börja investera i bolag som Klarna, Lensway (NTL) och Tobii (NTL).

Jane Waleruds investering i Klarna bör vara hennes bästa någonsin. Bolaget värderades i fjol till 19 miljarder kronor.

”Klarna hade aldrig blivit det bolag vi känner till idag utan de här programmerarna som är i världsklass. Utan Erlang hade det tagit flera år att få fram produkten. Nu tog det fyra månader. Man fick skalbarhet och hade ett enormt försprång mot konkurrenterna”, säger Jane Walerud, som idag sålt merparten av sitt Klarna-innehav.

Även programmerarna i Erlang-gänget fick andelar i Klarna.

Efter Bluetail, Nortel och Klarna gick delar av Waleruds ”Erlang-gäng” vidare till att grunda Tail-F, ett bolag som använde Erlang för att konfigurera nätverk. Det svenska bolaget, som även det hade SEB Venture Capital som huvudinvesterare, såldes till Cisco för 1,5 miljarder kronor för två år sedan.

Erlang är fortfarande både en otrolig teknologi och lite av ett hemligt vapen

Ett annat styrkebevis för Erlang är att språket använts för att bygga meddelandeappen Whatsapp som för ett par år sedan såldes till Facebook för ofattbara 123 miljarder kronor.

Läs mer: Jane Walerud investerar 3 Mkr i bot-coach

För ett par veckor sedan stod Jane Walerud på scen vid Erlang User Conference och intervjuades tillsammans med de fyra upphovsmännen till Erlang: Mike Williams, Bjarne Däcker, Robert Virding och Joe Armstrong. Hon säger att hon kommer fortsätta följa språkets utveckling och hålla kontakterna med sitt växande ”Erlang-gäng” vid liv.

”Jag är deras och de är mina. Erlang är fortfarande både en otrolig teknologi och lite av ett hemligt vapen här i Sverige. Jag tror det kan ligga till grunden för fler spännande bolag i framtiden”, säger hon.

För mer om Jane Walerud och Erlang, lyssna på senaste avsnittet av Digitalpodden.

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera