Hoppa till innehållet

Jätteaffär i betalbranschen skapar ny europeisk bjässe – prislapp på 80 miljarder

Franska Ingenico – som i Sverige är mest bekanta för att ha köpt svenska Bambora för 14 miljarder kronor – förvärvas nu av en rival för drygt 80 miljarder kronor.

Franska Ingenico – som nu köps av Wordline – tillverkar bland annat betalterminaler.
Franska Ingenico – som nu köps av Wordline – tillverkar bland annat betalterminaler.Foto: Joey Abrait (Di).

Det är det likaledes franska Worldline som köper upp sin konkurrent i syftet att skapa en global spelare i betalbranschen, rapporterar Financial Times.

Efter sammanslagningen kommer det nya bolaget att bli det fjärde största i betalbranschen i världen och ha en årlig omsättning på drygt 50 miljarder kronor. Budpremien för Ingenicos aktier var på 17 procent jämfört med fredagens stängningskurs på börsen.

Worldlines börsvärde uppgår till drygt 100 miljarder kronor.

Som en jämförelse värderas det onoterade svenska betalbolaget Klarna, som kallar sig för Europas största privata fintechbolag, till drygt 50 miljarder kronor.

Bernard Bourigeaud, som är styrelseordförande i Ingenico, menar att affären ger bolagen en chans att ”skapa den obestridda ledaren inom betalningar i Europa, i paritet med de största internationella spelarna”, enligt Financial Times.

I Sverige är Ingenico mest känt för att de sommaren 2017 köpte det svenska betalbolaget Bambora, som levererar betallösningar för både fysiska butiker och e-handeln, för 14 miljarder kronor.

Johan Tjärnberg som var en av medgrundarna till Bambora och mångårig vd på bolaget har efter uppköpet lett ett av Ingenicos två huvudsakliga affärsområden. Numera är han tillträdande styrelseledamot i Ingenico – och har även fattat ordförandeklubban i det svenska betalbolaget Trustly.

Läs mer: Han sålde svenskt betalbolag för 14 miljarder – tar över hos konkurrenten

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera