Hoppa till innehållet

Jätteköp när Kina firar shoppingdag – men fejkrabatter i Sverige

Kinas stora shoppinghögtid Singles Day går nu av stapeln. Under de första timmarna köptes en halv miljon varor i sekunden – samtidigt som var fjärde produkt i Sverige såldes till så kallad ”bluffrea”, enligt Pricerunner.

Pricerunners vd Nicklas Storåkers och leveranser från Alibaba vid Singles Day.
Pricerunners vd Nicklas Storåkers och leveranser från Alibaba vid Singles Day.Foto: Press och TT.

Singles Day, som inträffar den 11 november varje år, är den kinesiska motsvarigheten till Black Friday. E-handlare och affärer i Kina, och på en hel del andra platser i världen, sänker då priserna på sina varor med saftiga rabatter under ett helt dygn. Det är världen största shoppingdag av sitt slag.   

Den kinesiska e-handelsjätten Alibabas kunder köpte varor för över 480 miljarder kronor under morgonens första timmar. Under den mest intensiva perioden sålde de 583 000 varor i sekunden, ett nytt rekord enligt bolaget. 

”Förra året var onlineförsäljningen på Singles Day i Kina över fem gånger så stor som Black Friday i USA. Nattens siffror från Alibaba i Kina på de första timmarnas försäljning indikerar att årets Singles Day kommer bli större än någonsin”, kommenterar Nicklas Storåkers, vd för den svenska jämförelsesajten Pricerunner.

Svenska näthandlare deltog också i firandet. Tv-apparater och underkläder fanns bland varukategorierna som sett de största prissänkningarna, med snittrabatter om 26 respektive 24 procent. Det uppger Pricerunner som har sammanställt statistik utifrån 38 000 erbjudanden från de 50 största e-handlarna i Sverige.

Ungefär en fjärdedel eller 25 procent av alla erbjudanden reas dock ut med bluffrabatt, enligt Pricerunner. Det handlar om varor vars pris har smyghöjts i förväg med minst 10 procent under perioden inför Singles Day – för att sedan ”reas” ut till 5 procent eller mer under dagen. 

Det är dock ett lägre antal än i fjol, enligt prisjämförelsetjänsten, då 29 procent av alla erbjudanden bestod av bluffrabatter.

”Även om andelen bluffreor har minskat jämfört med 2019, så ska man vara kritisk till butikernas erbjudanden. Men det finns bra dealar att göra och för att hitta guldkornen så gäller det att jämföra mellan butikerna. Dessutom bör man kika på vad priset varit tidigare”, kommenterar vd:n Nicklas Storåkers.

Singles Day har sitt ursprung från 90-talet, då studenter på universitetet i staden Nanjing ville skapa en motpol till alla hjärtans dag, alltså en dag för singlar. Därav datumet 11 november, som skrivs 11/11 och i enlighet med kinesisk symbolik representerar fyra singlar.

Läs mer: E-handlarna rasar på börsen – experterna: Festen är inte över

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera