Annons

Karl-Henrik Sundström tar klubban i svenskt musikbolag

Industriprofilen Karl-Henrik Sundström och Pär Almqvist, Tracklibs grundare och vd.
Industriprofilen Karl-Henrik Sundström och Pär Almqvist, Tracklibs grundare och vd. Foto: Martina Huber (Di) och Per Kristiansen.
Det svenska musikföretaget Tracklib vill göra det enklare för moderna artister att återanvända äldre musik. Nu får bolaget, som i dag omsätter runt 15 miljoner kronor, in industriveteranen Karl-Henrik Sundström som ny styrelseordförande.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

En flora av digitala musikbolag har bildats i Sverige, däribland Spotify och Soundcloud.

Ett annat är Tracklib som grundades 2014 i Stockholm. Deras användare är producenter som vill återvinna och skapa nya verk av äldre musik. Tanken är att förenkla för musiker, som får välja och vraka i nytt källmaterial och samtidigt dela med sig av intäkterna till de ursprungliga skaparna.

”Vi bygger upp en helt ny marknad inom den globala musikindustrin. Sedan vi lanserade i mars 2018 har vi verkligen anammats av både stora och små producenter, särskilt i USA. Hittills har flera hundra låtar kommit ut på Spotify och andra streamingtjänster som är baserade på samplingar från Tracklib”, säger vd:n och medgrundaren Pär Almqvist.

Nu tillsätter Tracklib industriprofilen Karl-Henrik Sundström som ny styrelseordförande. Han slutade nyligen som vd för skogsbolaget Stora Enso, en roll som han hade haft sedan 2014. Tidigare i karriären var han också finanschef på Ericsson.

”Det känns väldigt roligt att få möjligheten att jobba tillsammans med denna fantastiska startup med stor internationell potential och hjälpa dem nå nästa nivå”, säger Karl-Henrik Sundström, som tidigare investerat privat i Tracklib, i en kommentar.

Målet framåt för bolaget är att växa vidare i USA och även få bättre fäste i Asien och Europa, då särskilt Storbritannien.

Vad ska Karl-Henrik Sundström bidra med – han har ju erfarenheter från en helt annan bransch än den som Tracklib är verksam inom?

”Jag förstår frågan eftersom han inte har jobbat i branschen tidigare, men resten av vårt team har en djup förankring i den globala musikindustrin”, säger Pär Almqvist.

”Karl-Henrik kommer snarare bidra med sin breda erfarenhet från näringslivet. Han är inte minst väldigt kunnig i hur man driver och skalar upp bolag internationellt, vilket passar Tracklib bra i det läge vi befinner oss i”, fortsätter han.

Läs mer: Svenska Tracklib hyllas av musikstjärnor 

Tracklibs användare betalar en liten summa för rätten att återanvända och anpassa inspelningarna till sin egen musikproduktion. Om de sedan vill ge ut låten kommersiellt har det svenska bolaget redan ett licensupplägg klart.

2019 omsatte Tracklib självt drygt 15 miljoner kronor, enligt preliminära siffror, vilket motsvarar en kraftig tillväxt från året innan. Hur många användare tjänsten har totalt väljer man dock att hemlighålla.

Som ett exempel på Tracklibs närvaro på topplistorna tar Pär Almqvist upp den amerikanska hiphop-artisten J. Coles låt ”Middle Child”, som streamats en halv miljard gånger på Spotify sedan i fjol. 

Bolaget har hittills tagit in närmare 40 miljoner kronor i externt kapital. Det skedde senast i början av 2019, då bland andra Sonys moderbolag i Japan och den amerikanska riskkapitalfonden Wndrco blev nya delägare.

”Vi håller faktiskt på att stänga ännu en nyemission, som vi hoppas kunna berätta mer om inom kort”, säger Pär Almqvist.

Inklusive rådgivare har Tracklib i dag en personalstyrka på 41 personer. Två experter som har kopplats till bolaget är Spotifys tidigare chefsjurist Petra Hansson och Niklas Ivarsson, tidigare global chef för musiklicensiering på den svenska streamingjätten.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.
Läs mer