Hoppa till innehållet

Kickstarter-succén Strawbees värderas till 39 miljoner

Efter en investering i Göteborgsbolaget Strawbees värderas det till 39 Mkr. Med kapitaltillskottet från spelbolaget Teacher Gaming ska leksaksbolaget investera i tillväxt.

Strawbees tog in närmare 800 000 kronor i en uppmärksammad Kickstarter-kampanj för två år sedan. Leksaksbolaget, som tillverkar delar för att bygga moduler antingen fritt eller till bestämda motiv, har redan fått amerikanska Barnes & Noble som återförsäljare

Nu tar Strawbees in cirka 750 000 kronor av det finska spelbolaget Teacher Gaming, som bland annat har utvecklat skolspelet Minecraftedu. Minecraftedu såldes i början av året till Microsoft, vilket har lett till ökat tillgängligt kapital för TeacherGaming. 

Läs även: Microsoft köper skol-Minecraft

”Det kostar att växa och Teacher Gaming skapar ett bra fundament för oss att stå på. En del av investeringen kommer att gå till produktion och en del till produktutveckling, säger Erik Bergelin, vd och medgrundare av Strawbees.

Foto:
Strawbees har tagit fram en plastbit som fungerar som nod i ett sugrörsbygge. Idén påminner om den amerikanska leksaksserien Tinkertoys.

Med finansieringsrundan värderas Göteborgsbolaget nu till drygt 39 Mkr. Genom investeringen får Strawbees inte bara in mer kapital men även tillgång till ett mycket större nätverk. I dagsläget står utbildningssektorn för 60 procent av Strawbees försäljning. 

”Det öppnar väldigt många dörrar. Teacher Gaming har kontakt med 15 000 skoldistrikt så all försäljning kan gå via dem och alla deras kontakter de har runt i världen kommer att vara extremt viktiga för oss.”, säger Erik Bergelin.

Vi står med ett ben i utbildning och med ett ben i leksaker.

Med Barnes & Noble och nu även Urban Outfitters som återförsäljare förväntas även butikshandeln att stiga.

”Vi står med ett ben i utbildning och med ett ben i leksaker. Så som produkten ser ut i dag passar den väldigt bra in hos den kreativa föräldern som handlar i dessa butiker. Produkten vi håller på att ta fram nu är våra stängda kit där man bara kan bygga det som syns på asken. Den passar bättre på Toys R us och BR”, säger Erik Bergelin. 

Under fjolåret hade bolaget en omsättning på 2,4 Mkr. Under året förväntar sig Erik Bergelin att den siffran ska trefaldigas.

Läs även: Svensk Kickstarter-succé får jättekund i USA

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera