Hoppa till innehållet

Kinesisk ägare säljer populär dejtingapp – efter amerikansk kritik

Det kinesiska spelbolaget Beijing Kunlun säljer den populära dejtingappen Grindr för drygt 5,6 miljarder kronor efter fyra år. Beslutet kommer efter påtryckningar från utskottet för utländska investeringar i USA.

Den demokratiske senatorn Richard Blumenthal har tidigare kritiserat att Grindr ägts av kineser.
Den demokratiske senatorn Richard Blumenthal har tidigare kritiserat att Grindr ägts av kineser.Foto: Bloomberg.

Grindr är en populär dejtingapp för hbtq-personer världen över.

Det kinesiska spelbolaget Kunlun får ordentlig avkastning på sin investering. De köpte dejtingappen för fyra år sedan för 93 miljoner dollar, motsvarande 870 miljoner kronor.

Nu uppgår prislappen i affären till hela 608 miljoner dollar, drygt 5,6 miljarder kronor, rapporterar Reuters.

Köpare är det relativt okända företaget San Vicente Acquisition, som består av en grupp entreprenörer och investerare inom bland annat teknologi-, media- och telekomindustrin.

En av företrädarna är den kinesiska sökmotorjätten Baidus tidigare vd James Lu, enligt Reuters källor. 

Försäljningen kommer efter att en amerikansk regeringspanel, utskottet för utländska investeringar (CFIUS), bett det kinesiska spelbolaget att avyttra Grindr. 

Utskottet har dock inte offentliggjort vad det som ligger bakom oron över Kunluns innehav och de måste också godkänna den nya affären. 

En liknande utredning pågår just nu i USA mot den populära underhållningsappen Tiktok, som ägs av kinesiska Bytedance.

Läs mer: Svensk hybrid ska utmana dejtingapparna

Men den amerikanska regeringen har blivit allt tuffare i sin granskning av apputvecklare och hur de hanterar personuppgifter, särskilt av de som används av militär- och underrättelsepersonal, skriver Reuters. 

Enligt nyhetsbyrån har Kunluns ägande gett upphov till oro bland integritetsförespråkare i USA. De två demokratiska senatorerna Edward Markey och Richard Blumenthal skickade redan 2018 ett brev till Grindr där de krävde svar om hur apputvecklaren skyddar användarnas integritet under sin kinesiska ägare.

Grindr har sitt huvudkontor i West Hollywood, Los Angeles, och har drygt 4,5 miljoner dagliga användare. Apputvecklaren beskriver sig själv som världens största sociala nätverk för homosexuella, bisexuella samt trans- och queerpersoner. 

Läs mer: Facebooks ”Tinder-dödare” stoppad av GDPR

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera