Annons

Kinesisk jätte nära att gå in tungt i svenska G-Loot

Enligt uppgifter till Di Digital är Tencent intresserade av G-Loot.
Enligt uppgifter till Di Digital är Tencent intresserade av G-Loot. Foto: Pressfoto.
E-sportbolaget G-Loot kan vara på väg in i en affär med ett av världens största techbolag. Det enligt uppgifter till Di Digital.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Svenska G-Loot är hett villebråd på e-sportmarknaden. Sedan starten 2013 har bolaget dragit in omkring 145 miljoner kronor i investeringar, allra senast från bland andra Swedbank Robur och kapitalförvaltaren Norron.

På fredagen rapporterade Di Digital att de två asiatiska jättarna Tencent och Softbank var på väg till Stockholm för att träffa G-Loot under finalspelet i bolagets turnering GLL inom ett av världens största spel, PlayerUnknown’s Battlegrounds. 

Läs mer: Efter investeringen på 100 miljoner – G-Loot växlar upp 

Nu framkommer fler detaljer om en stundande storaffär med en stor kinesisk aktör.

G-Loot ska, enligt uppgift till Di Digital, ha erbjudits hjälp med sin expansion i Kina och i samband med det en större kapitalinjektion. Affären lär enligt uppgifterna vara i sitt slutskede. Ett kinesiskt investeringsteam ska redan ha bedrivit en due dilligence-process, där man analyserar G-Loot från grunden, under flera månaders tid.

Det är oklart om Tencent är storbolaget bakom uppvaktningen men Di Digitals källor håller det för sannolikt.

Tencent är ett av världens största teknikbolag med investeringar inom de allra flesta delar som rör internet. 

På senare år har man närmat sig övriga världen med stormsteg. Tencent har i flera miljardaffärer tagit större andelar i Snap, Spotify och det finska spelbolaget Supercell. Man är också femte största ägare i det svenska börsbolaget Paradox Interactive.

Genom G-Loots plattform för både pc- och mobilspel kan spelare vara med i turneringar med prispengar i potten. Enligt G-Loots egna uppgifter har man över hundra tusen aktiva användare varje månad.

Förra året arbetade bolaget med att förbereda sin plattform. Summeringen av 2017 innebär en nettoomsättning på 18,7 Mkr, att jämföra med 15,3 Mkr 2016. Samtidigt ökar kostnaderna och förlusterna fördubblades till 22,7 Mkr. Strategin är med andra ord tillväxt.

Di Digital har sökt G-Loots grundare Patrik Nybladh men han vill inte kommentera uppgifterna.

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Vi har förtydligat vår personuppgiftspolicy. Läs mer om hur vi hanterar personuppgifter och cookies