En kräm som behöver stå i kylen är något nytt för de flesta, men inte för hudvårdsforskaren Johanna Gillbro. Hon har hudsjukdomen Vitiligo, som drabbar 0,5–1 procent av befolkningen och i korthet handlar om att huden förlorar sitt pigment.
Det var också sjukdomen som gjorde att Johanna Gillbro utbildade sig till apotekare och senare doktorerade i det som kallas experimentell dermatologi och behandling av vitiligo.
Under sin tid som forskare i dermatologi och senare i hudvårdsbranschen på skönhetsjätten Oriflame började hon reflektera kring den stora skillnaden mellan dermatologi och hudvård. Att det inte alls finns samma krav och regelverk för hudvårdsprodukter som för läkemedel.
Redan 2012 började hon fundera kring hur hon kunde ta färsk hudvård till marknaden, men startade Skinome först 2018. Då tillsammans med Marcus Jacobsson som har gått vidare och grundat e-handelsplattformen Tipser, och i dag rådgivare och styrelseledamot på Skinome.
”Jag hade ingen erfarenhet kring entreprenörskap och har inte haft en dröm kring det, drivet låg endast i att bidra till en positiv utveckling i branschen”, säger Johanna Gillbro, som är grundare och vetenskaplig rådgivare till Skinome.
Vid starten 2018 fick hon in en summa pengar från ett affärsängelnätverk, men annars har verksamheten utvecklats från egen ficka.
Kapitalanskaffningen har dröjt längre än planerat på grund av pandemin, men nu får Skinome in 15 miljoner kronor. Investerare är bioteknikbolaget Biogaia, som utvecklar produkter med probiotiska egenskaper och även är en viktig partner till Skinome. Även King-grundaren Thomas Hartwig och Emma Hartwig är med och investerar.
”Emma Hartwig har läst Johannas bok Hudvårdsbibeln som gavs ut 2019 och hörde av sig till oss”, säger Skinomes vd Lydia Engholm.
Hon träffade Johanna Gillbro när de var kollegor på skönhetsföretaget Oriflame och anställdes som vd för Skinome i januari 2020.
”Man kan tro att det sker mycket innovation inom hudvårdsbranschen när det kommer nya ingredienser och produktformat hela tiden som utlovar mirakeleffekter. Men det har knappt skett någon innovation på andra områden. Som till exempel hur vi utvecklar, lagerhåller och säljer produkter”, säger Lydia Engholm, som har åtta års erfarenhet från produktutveckling på Oriflame.
I november i fjol lanserades Skinomes två första produkter, en ansiktskräm och en rengöringslotion. Priserna ligger i en mellanklass jämfört med andra produkter och krämen sålde snabbt slut via Skinomes egna webbshop.
Den tredje produkten släpps i april och samtidigt startar man ett samarbete med Axel Johnsons skönhetsbolag Skincity, som omsatte över en halv miljard kronor under 2020. Skincity säljer hudvårdsprodukter på nätet och har anställda hudterapeuter som guidar kunderna.
”Vi behöver en partner där vi kan vara med och utbilda personalen”, säger Johanna Gillbro.
Planen är att totalt lansera ytterligare 5-6 produkter, men Skinome vill ha en minimalistisk hållning till hudvård. Både utifrån ingredienser och hur många produkter man säljer. Bolaget producerar produkterna i Sverige och har en logistikpartner i Varberg som levererar med en kyld logistikkedja.
”Det är en stor utmaning att hitta ett sätt att utveckla våra formuleringar så att vi kan möta regelverket men ändå dra ner på de tillsatser som inte är bra för huden. Nu har vi också hittat en produktions- och logistiklösning som möter våra krav”, säger Lydia Engholm.
Olika tillsatta konserveringsmedel gör att hudvårdsprodukter håller sig i rumstemperatur och det har tagit många år för Skinome att utveckla en metod för att minimera dem. Bolaget har åtta anställda och ett eget labb i Stockholm med fyra egna kemister, två från Frankrike, en från Belarus och en nyutexaminerad student från Linköpings universitet.
”Många av de substanserna man använder i hudvård överlag ska förvaras i kylskåp eller frys, men vad händer med de ämnena i rumstemperatur och med hållbarhet för krämerna i 2-3 år”, säger Johanna Gillbro.
Hon jämför det med ett äpple. Att aktiva substanser i hudvård kan brytas ner precis som att ämnen i frukt oxideras. Det finns också en länk till det som kallas mikrobiomer – goda bakterier som finns i vår tarmflora men också i hudfloran och är viktiga för vår hälsa. De skyddar huden och är kopplade till hudproblem som exempelvis acne och atopisk hud.
Hudvårdsbolag marknadsför friskt aktiva ingredienser som många har en vetenskapligt bevisad effekt, men det är inte säkert att man får samma effekt när produkten har stått i ett lager eller varm butikshylla, menar hon.
Läs också: Rekordlyft för e-handeln – men i år spås lägre tillväxt