Hoppa till innehållet

King-grundare går in i färsk hudvård – lanserar med Axel Johnsons e-handelsraket

Hudvårdsforskaren Johanna Gillbro, som står bakom boken Hudbibeln, har lagt in tio års kunskaper i färska hudvårdsprodukter. Med en investering från bland andra King-grundaren Thomas Hartwig och börsbolaget Biogaia satsar hennes bolag Skinome på att utmana hudvårdsindustrin.

Stephanie Matti (till vänster) är marknadschef på Skinome, hudvårdsforskaren Johanna Gillbro har grundat bolaget och Lydia Engholm är vd.
Stephanie Matti (till vänster) är marknadschef på Skinome, hudvårdsforskaren Johanna Gillbro har grundat bolaget och Lydia Engholm är vd.

En kräm som behöver stå i kylen är något nytt för de flesta, men inte för hudvårdsforskaren Johanna Gillbro. Hon har hudsjukdomen Vitiligo, som drabbar 0,5–1 procent av befolkningen och i korthet handlar om att huden förlorar sitt pigment.

Det var också sjukdomen som gjorde att Johanna Gillbro utbildade sig till apotekare och senare doktorerade i det som kallas experimentell dermatologi och behandling av vitiligo. 

Under sin tid som forskare i dermatologi och senare i hudvårdsbranschen på skönhetsjätten Oriflame började hon reflektera kring den stora skillnaden mellan dermatologi och hudvård. Att det inte alls finns samma krav och regelverk för hudvårdsprodukter som för läkemedel. 

Redan 2012 började hon fundera kring hur hon kunde ta färsk hudvård till marknaden, men startade Skinome först 2018. Då tillsammans med Marcus Jacobsson som har gått vidare och grundat e-handelsplattformen Tipser, och i dag rådgivare och styrelseledamot på Skinome.

”Jag hade ingen erfarenhet kring entreprenörskap och har inte haft en dröm kring det, drivet låg endast i att bidra till en positiv utveckling i branschen”, säger Johanna Gillbro, som är grundare och vetenskaplig rådgivare till Skinome.

Vid starten 2018 fick hon in en summa pengar från ett affärsängelnätverk, men annars har verksamheten utvecklats från egen ficka. 

Kapitalanskaffningen har dröjt längre än planerat på grund av pandemin, men nu får Skinome in 15 miljoner kronor. Investerare är bioteknikbolaget Biogaia, som utvecklar produkter med probiotiska egenskaper och även är en viktig partner till Skinome. Även King-grundaren Thomas Hartwig och Emma Hartwig är med och investerar.

”Emma Hartwig har läst Johannas bok Hudvårdsbibeln som gavs ut 2019 och hörde av sig till oss”, säger Skinomes vd Lydia Engholm.

Hon träffade Johanna Gillbro när de var kollegor på skönhetsföretaget Oriflame och anställdes som vd för Skinome i januari 2020.

”Man kan tro att det sker mycket innovation inom hudvårdsbranschen när det kommer nya ingredienser och produktformat hela tiden som utlovar mirakeleffekter. Men det har knappt skett någon innovation på andra områden. Som till exempel hur vi utvecklar, lagerhåller och säljer produkter”, säger Lydia Engholm, som har åtta års erfarenhet från produktutveckling på Oriflame.

I november i fjol lanserades Skinomes två första produkter, en ansiktskräm och en rengöringslotion. Priserna ligger i en mellanklass jämfört med andra produkter och krämen sålde snabbt slut via Skinomes egna webbshop.

Den tredje produkten släpps i april och samtidigt startar man ett samarbete med Axel Johnsons skönhetsbolag Skincity, som omsatte över en halv miljard kronor under 2020. Skincity säljer hudvårdsprodukter på nätet och har anställda hudterapeuter som guidar kunderna.

”Vi behöver en partner där vi kan vara med och utbilda personalen”, säger Johanna Gillbro.

Johanna Gillbro är apotekare och har forskat kring hudvård i över tio år.
Johanna Gillbro är apotekare och har forskat kring hudvård i över tio år.

Planen är att totalt lansera ytterligare 5-6 produkter, men Skinome vill ha en minimalistisk hållning till hudvård. Både utifrån ingredienser och hur många produkter man säljer. Bolaget producerar produkterna i Sverige och har en logistikpartner i Varberg som levererar med en kyld logistikkedja. 

”Det är en stor utmaning att hitta ett sätt att utveckla våra formuleringar så att vi kan möta regelverket men ändå dra ner på de tillsatser som inte är bra för huden. Nu har vi också hittat en produktions- och logistiklösning som möter våra krav”, säger Lydia Engholm.

Olika tillsatta konserveringsmedel gör att hudvårdsprodukter håller sig i rumstemperatur och det har tagit många år för Skinome att utveckla en metod för att minimera dem. Bolaget har åtta anställda och ett eget labb i Stockholm med fyra egna kemister, två från Frankrike, en från Belarus och en nyutexaminerad student från Linköpings universitet.

”Många av de substanserna man använder i hudvård överlag ska förvaras i kylskåp eller frys, men vad händer med de ämnena i rumstemperatur och med hållbarhet för krämerna i 2-3 år”, säger Johanna Gillbro.

Hon jämför det med ett äpple. Att aktiva substanser i hudvård kan brytas ner precis som att ämnen i frukt oxideras. Det finns också en länk till det som kallas mikrobiomer – goda bakterier som finns i vår tarmflora men också i hudfloran och är viktiga för vår hälsa. De skyddar huden och är kopplade till hudproblem som exempelvis acne och atopisk hud.

Hudvårdsbolag marknadsför friskt aktiva ingredienser som många har en vetenskapligt bevisad effekt, men det är inte säkert att man får samma effekt när produkten har stått i ett lager eller varm butikshylla, menar hon.

Läs också: Rekordlyft för e-handeln – men i år spås lägre tillväxt 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera