Hoppa till innehållet

Kings ägare säger upp 800 medarbetare

Activision Blizzard ska göra sig av med 8 procent av sin personalstyrka för att fokusera på sina största spel, såsom den svenskbrittiska titeln Candy Crush.

King, som står bakom Candy Crush, förvärvades av Activision Blizzard i början av 2016.
King, som står bakom Candy Crush, förvärvades av Activision Blizzard i början av 2016.Foto: Andrew Harrer/Bloomberg

Det meddelade spelkoncernen i samband med sin kvartalsrapport på tisdagen.

Totalt kommer cirka 800 personer att förlora sina jobb när Activision Blizzard fokuserar på succétitlar inom koncernen som Call of Duty, Candy Crush och Overwatch.

Candy Crush är det svensbrittiska bolaget Kings i särklass största spel hittills. Activision Blizzard förvärvade King för strax under 50 miljarder kronor i början av 2016.

Affären ledde nyligen till att Skatteverket upptaxerade Kings svenska bolag med 3,6 miljarder kronor.

Läs mer: Svenska Candy Crush-bolaget krävs på flera miljarder

Activision Blizzards rapport för fjärde kvartalet låg i breda drag i linje med analytikernas förväntningar. Sparpaketet fick aktien att stiga med nära 3 procent i efterhandeln i New York.

Det är oklart hur många av arbetstillfällen i Sverige som påverkas av beskedet. Vid utgången av 2017 hade Kings svenska bolag 642 anställda, enligt bolagets senaste årsredovisning. Di Digital har sökt Kings svenska bolag för en kommentar.

Spelkoncernens omsättningen uppgick till 2,84 miljarder dollar, att jämföra med Factsets analytikerkonsensus som låg på 3,04. Justerat resultat per aktie blev 1,29 dollar, vilket låg i nivå med analytikerkonsensus.

För det första kvartalet 2019 förväntar sig Activision Blizzard justerade intäkter på 1,18 miljarder dollar och en justerad vinst på 0,20 dollar per aktie. Väntat är 1,49 miljarder dollar i intäkter och en vinst på 0,47 dollar per aktie.

För helåret 2019 spår Activision Blizzard intäkter på 6,30 miljarder dollar, mot väntade 7,21 miljarder. Den justerade vinsten bedöms landa på 2,10 dollar per aktie, väntat 2,50 dollar.

(Finwire/Di Digital)

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera