Torsdagens affär innebär att TDC köper MTG:s nordiska tv-verksamhet Nordic Entertainment och MTG Studios i en affär som värderar verksamheterna till 19,6 miljarder kronor. Köpeskillingen består dels av ett kontant belopp på 3,3 miljarder kronor samt 309 miljoner nyemitterade aktier i TDC.
MTG har för avsikt att dela ut de nyemitterade TDC-aktierna till sina aktieägare vilket innebär att MTG:s huvudägare Kinnevik kommer äga omkring 5,6 procent av det sammanslagna bolaget.
”Det här är en affär som är driven utifrån MTG. Vi stödjer den för vi tycker det är väldigt spännande med kombinationen av MTG Nordic Entertainment och MTG Studios tillsammans med TDC Group då det bildar Europas första fullkonvergenta media och kommunikationsleverantör”, säger Georgi Ganev, vd för Kinnevik.
Läs mer: ”Nya MTG” blir en e-sportjätte med 3,3 miljarder på fickan
Har Kinnevik för avsikt att fortsätta vara aktieägare i TDC efter den här affären?
”Vi kommenterar inte framtida potentiella transaktioner, men jag kan säga att vi tycker att det som skapas med den här affären är väldigt spännande. Dels den här fullkonvergenta media- och kommunikationsleverantören samt ett mer renodlat MTG med fokus på e-sport och gaming.”
När det kommer till nya MTG, det vill säga nuvarande MTGx, är det enligt Georgi Ganev för tidigt att kommentera det som ett fristående bolag.
”Vi tycker att det MTG har gjort de senaste åren, att gå från ett mer traditionellt mediehus till en global aktör inom både digital videounderhållning och e-sport och gaming, är oerhört intressant”, säger Georgi Ganev.
”När man nu separerar dem så blir inte de här delarna mindre intressanta. Snarare tvärtom. Jag tror att MTGx kan komma ännu mer till sin rätt på egna ben, men det är för tidigt att från Kinneviks perspektiv kommentera det bolaget och deras planer idag”, fortsätter han.
Läs mer: MTGx visar vinst för första gången
Di har tidigare rapporterat att det svenska telekombolaget Telia Company är intresserade av att förvärva TDC.
”Jag har självklart följt med i den debatten och det har spekulerats mycket om affärer i den nordiska sektorn, men vad Telia har för planer det är ingenting jag vet”, säger Georgi Ganev.
Enligt Georgi Ganev är den senaste tiden affärer inom telekombranschen drivna av ett skifte inom konsumentbeteendet.
”Telekombranschen befinner sig i en fas där det snarare handlar om att minska sitt geografiska område och växa in i värdekedjan för att skapa en helhetsleverantör. Det vi kallar konvergens. Det är en trend som hör ihop med konsumentbeteendet att man ständigt vill vara uppkopplad och ha tillgång till bra innehåll", säger Georgi Ganev.
”Det är trender som Kinnevik som strategisk investerare i det här området har sett under lång tid och därmed velat vara mer aktiv inom. Vi menar att de två affärer som gjorts är ett tydligt exempel på att värde kan skapas när man följer med i den här konsumenttrenden”, fortsätter han.