Hoppa till innehållet

Kit missar målet – Bonnier tvingas skjuta till 20 miljoner

Bonniers mediesajt Kit, som producerar nyheter anpassade för Facebook och andra sociala medier, har redan bränt 44 av sina 50 miljoner kronor i startkapital. Vd:n har därmed missat målet om att få pengarna att räcka – och huvudägaren tvingas skjuta till ytterligare 20 miljoner kronor. 

Kits vd Peder Bonnier, som även sitter i Bonnier-koncernens styrelse. Foto: Christian Caspar.
Kits vd Peder Bonnier, som även sitter i Bonnier-koncernens styrelse. Foto: Christian Caspar.

Bonniers mediesajt Kit ökade sin omsättning rejält under 2016. Under samma period kom dock även förlusten att skena iväg och Kit hade bara ett fåtal miljoner kvar av startkapitalet på 50 miljoner kronor i slutet av förra året. Det skriver Breakit.

Totalt uppgick förlusten till 25 miljoner kronor för 2016, att jämföra med de 18 miljoner kronor som sajten gick back året innan. Det gjorde att det bara fanns sex miljoner kronor kvar av startkapitalet.

I nuläget är tanken att de pengar vi tagit in ska räcka.

Bonnier tvingas nu låna ut 20 miljoner kronor till Kit, enligt årsredovisningen för 2016. Medan förlusterna växte så ökade försäljningen ännu mer och uppgick till åtta miljoner kronor från bara cirka 71 000 kronor året innan.

I början av 2016 hade Kit ungefär 28 Mkr kvar i kassan. Några planer på att ta in ytterligare kapital fanns inte då, enligt Peder Bonnier. 

“I nuläget är tanken att de pengar vi tagit in ska räcka. Som det ser ut nu kommer vi inte behöva mer kapital. Sen beror ju allting givetvis på hur marknaden utvecklar sig”, sa han till Di Digital för ett år sedan.

Kit (NTL) har varit en stor snackis i mediesverige sedan starten. Sommaren 2014 lämnade de tre grundarna Peder Bonnier, Robert Brännström och Fredrik Strömberg sin tidigare arbetsgivare Bonnier Tidsskrifter. Planen var att starta en mediesajt med nyheter och filmklipp anpassade för Facebook och andra sociala medier.

Kit ägs till två tredjedelar av Bonnier Growth Media (NTL) medan resten ägs av grundarna och de anställda.

Finwire / Di Digital

Fotnot: NTL-länkarna ovan går till Nordic Tech List, en databas med grundarna, bolagen och investerarna i den svenska tech-sektorn.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera