Bonniers mediesajt Kit ökade sin omsättning rejält under 2016. Under samma period kom dock även förlusten att skena iväg och Kit hade bara ett fåtal miljoner kvar av startkapitalet på 50 miljoner kronor i slutet av förra året. Det skriver Breakit.
Totalt uppgick förlusten till 25 miljoner kronor för 2016, att jämföra med de 18 miljoner kronor som sajten gick back året innan. Det gjorde att det bara fanns sex miljoner kronor kvar av startkapitalet.
I nuläget är tanken att de pengar vi tagit in ska räcka.
Bonnier tvingas nu låna ut 20 miljoner kronor till Kit, enligt årsredovisningen för 2016. Medan förlusterna växte så ökade försäljningen ännu mer och uppgick till åtta miljoner kronor från bara cirka 71 000 kronor året innan.
I början av 2016 hade Kit ungefär 28 Mkr kvar i kassan. Några planer på att ta in ytterligare kapital fanns inte då, enligt Peder Bonnier.
“I nuläget är tanken att de pengar vi tagit in ska räcka. Som det ser ut nu kommer vi inte behöva mer kapital. Sen beror ju allting givetvis på hur marknaden utvecklar sig”, sa han till Di Digital för ett år sedan.
Kit (NTL) har varit en stor snackis i mediesverige sedan starten. Sommaren 2014 lämnade de tre grundarna Peder Bonnier, Robert Brännström och Fredrik Strömberg sin tidigare arbetsgivare Bonnier Tidsskrifter. Planen var att starta en mediesajt med nyheter och filmklipp anpassade för Facebook och andra sociala medier.
Kit ägs till två tredjedelar av Bonnier Growth Media (NTL) medan resten ägs av grundarna och de anställda.
Finwire / Di Digital
Fotnot: NTL-länkarna ovan går till Nordic Tech List, en databas med grundarna, bolagen och investerarna i den svenska tech-sektorn.