Hoppa till innehållet

Klarna-miljardären: ”De flesta saker vi gör kommer att misslyckas”

Bara en bråkdel av Klarna-grundaren Niklas Adalberths digitala välgörenhetsprojekt kommer att lyckas, säger han på scenen på Sthlm Tech Fest.

Niklas Adalberth var med och grundade betaljätten Klarna.
Niklas Adalberth var med och grundade betaljätten Klarna.Foto: Patrik Olsson

Ett av hans svåraste beslut någonsin. Så beskriver Klarna-grundaren Niklas Adalberth valet att lämna finansjätten för att istället börja investera i välgörenhetsprojekt.

”Man vill ju verkligen ta något hela vägen till slutet. När jag medgrundade Klarna trodde jag att jag skulle jobba med det i två år. Men det fortsatte bara”, sa Niklas Adalberth på scenen på Sthlm Tech Fest.

 

Spotify är inte lönsamt. Det tog Amazon åtta år innan man gick med vinst. Vi tror på samma sak.

 

Grundaren stannade kvar medan Klarna expanderade till nya marknader, nådde 1 miljard kronor i både omsättning och värdering.

”Jag trodde alltid att det skulle komma en ny dos lycka om jag nådde alla mål vi satte upp. Men efter 30 000 timmars arbete med betalningar tänkte jag att jag kanske inte skulle finna lyckan med den strategin”, sa Niklas Adalberth.

Norrsken Foundation, som det nya projektet heter, ska digitalisera välgörenhetssektorn och bistå till exempel hjälparbetare med mer riskfyllda teknikprojekt. Niklas Adalberth berättade om projektet i en stor intervju med Di Digital i juni.

Läs även: Klarna-grundaren ska digitalisera välgörenheten

Till efter årsskiftet är Norrsken Foundations stora välgörenhetshubb – med plats för meditationsrum, 3D-skrivare, hundar och barn som inte är på förskolan – redo för inflyttning. 

Omkring 300 sociala entreprenörer och andra sakkunniga ska rymmas i huset mittemot Spotifys huvudkontor på Birger Jarlsgatan i Stockholm.

Läs även: Klarna-grundaren bygger välgörenhetshub i centrala Stockholm

Med sig från startupvärlden tar Niklas Adalberth med sig inte bara sina pengar utan också en benägenhet att satsa på projekt som kanske inte lyckas.

”De flesta saker vi kommer att göra kommer att misslyckas”, sa Niklas Adalberth på scen.

Men om Norrsken kan stå bakom ett eller flera välgörande digitala projekt i ”Wikipedia-klass”, säger han, vore han nöjd.

”Spotify är inte lönsamt. Det tog Amazon åtta år innan man gick med vinst. Vi tror på samma sak. Frågorna vi försöker jobba med tar åratal innan de genererar vinst”, sa Niklas Adalberth.

Hittills har Niklas Adalberth investerat 170 miljoner kronor i Norrsken Foundation.

Har du missat den övriga rapporteringen från Sthlm Tech Fest? Läs våra artiklar här.

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera