Hoppa till innehållet

Klarna tar in kinesisk jätte som delägare

Det kinesiska bolaget Ant Financial, med starka band till e-handelsjätten Alibaba, blir ny delägare i svenska Klarna. ”Vi kommer inte att gå in på den kinesiska marknaden”, säger Aoife Houlihan på Klarna.

Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski och Alibabas grundare Jack Ma.
Klarnas vd och medgrundare Sebastian Siemiatkowski och Alibabas grundare Jack Ma.Foto: Di och TT.

Det svenska betal- och kreditbolaget Klarna har under det senaste året tagit in nästan 6,3 miljarder kronor i externt kapital.

Nu genomför bolaget ännu en transaktion där Ant Financial från Kina blir ny delägare. 

”Ant Financial kommer äga mindre än en procent av aktierna. Investeringen sker delvis genom en nyemission och köp av existerande aktier som några ägare säljer”, säger Aoife Houlihan, kommunikationschef på Klarna, till Di Digital.

Hon vill däremot inte uppge hur stor investeringen är i reda pengar. 

Nyligen värderades dock hela Klarna till 53 miljarder kronor, vilket i så fall skulle innebära att en andel på en procent värderas till 530 miljoner kronor. 

Läs mer: Klarnas okända jätteaffär: Storbank plöjer ned miljarder i betalbolaget

Skälet bakom investeringen är att Klarna och Ant Financial vill fördjupa sitt samarbete. Klarnas delbetalningar ska nu integreras djupare som ett betalsätt på Alibabas väldsomfattande e-handelsplattform.

”Men som vår vd Sebastian Siemiatkowski varit tydlig med tidigare kommer vi inte att gå in på den kinesiska marknaden. Det här samarbetet handlar om Alibabas plattformar i USA och Europa, samt i Australien där vi nyligen lanserade”, säger Aoife Houlihan till Di Digital.

Ant Financial knoppades av 2011 från entreprenören Jack Mas e-handelsgigant Alibaba – som fortfarande äger runt en tredjedel av bolaget.

Bolaget har växt fram ur betalsystemet Alipay, som har hundratals miljoner användare i Kina och som lanserades av Alibaba år 2004.

Ant Financial har ofta pekats ut som världens högst värderade fintechbolag och uppges nu sikta på en börsnotering. Enligt Reuters bytte aktier i januari ägare i gråhandeln till ett pris som indikerade en värdering på 200 miljarder dollar – eller motsvarande knappt 1 900 miljarder kronor.

2018 tog det kinesiska fintechbolaget in motsvarande över 120 miljarder kronor i riskkapital. I samband med den finansieringsrundan skickade Ant Financial ut dokument till spekulanter där såväl Visa som Mastercard och lokala banker pekades ut som hotade av bolagets ambitioner.

Ant Financial har de senaste åren gjort flera investeringar i icke-kinesiska bolag, men Klarna blir deras första europeiska portföljbolag.

Den största potentiella affären – ett försök att köpa upp det amerikanska penningöverföringsbolaget Moneygram – gick dock i stöpet i början av 2018 när en amerikansk kommitté som övervakar utländska direktinvesteringar ingrep pågrund av oro kring hur kunddatan skulle hanteras.

Enligt Aoife Houlihan känner Klarna ingen oro för att låta ett kinesiskt bolag få inflytande i bolaget.

”Det handlar som sagt om en liten ägarandel. Alibabagruppen är en global världsledare inom både e-handel som betalningar”, säger Aoife Houlihan, och fortsätter:

”Deras mål är inte att få inflytande i Klarnas verksamhet, utan investeringen görs för att bägge parter ska känna långsiktigt förtroende för varandra. Vi har tidigare haft samma upplägg med Visa och H&M.”

Läs även: Klarna premiärköper bolag i USA

Innehåll från Publicis SapientAnnons

Från hype till att göra skillnad i den stora AI-eran

Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient
Shivaun Anderberg, Nordic Data & AI Lead, Publicis Sapient

Allt fler företag står inför utmaningen att integrera AI-teknologi i sin verksamhet på ett effektivt sätt. Publicis Sapient är drivande i att stötta ledande företag att nå maximal effekt från framtidens affärsmodeller, att integrera relevant digital teknik och stärka kundupplevelser – områden där AI har en betydande roll.

Från att förstå de grundläggande stegen för att ta AI i bruk till att undvika potentiella fallgropar är det avgörande för företagsledare att driva rätt strategier för att dra nytta av AI:s fulla potential. Shivaun Anderberg, Nordic Lead Data & AI på det globala konsultföretaget Publicis Sapient, poängterar den enorma affärsnytta som AI kan generera. Hon rekommenderar starkt att det första steget, för alla aktörer, är att bedöma sin befintliga infrastruktur och kapacitet att hantera data.

– I den AI-era som vi befinner oss i är data det absolut mest värdefulla som ett företag kan ha. Det blir därför särskilt viktigt att faktiskt se över vilken typ av data ni besitter, likaså hur tillgänglig den är. Det vi har sett med våra svenska, såväl som nordiska, kunder är att alla har stora mängder data som omfattar samtliga delar av verksamheten. Det innebär att de aktivt letar efter effektiva sätt att koppla ihop och använda den för att frigöra värde – som i praktiken ska innebära effektivitetsförbättringar, kostnadsbesparingar och innovation.

Första stegen mot AI-integration

Shivaun fokuserar även på vikten av att definiera specifika, mätbara mål för vad AI ska uppnå inom bolaget, annars är risken överhängande att projekten varken blir värdeskapande eller lönsamma.

– Vi rekommenderar att börja med ett pilotprojekt, som man kan skala upp och som visar på konkret värde, innan större investeringar görs. Att etablera tydliga framgångskriterier och kontinuerlig uppföljning är helt avgörande för att säkerställa att investeringen leder till önskade resultat.

Utmaningar och lösningar

Trots de många fördelar som AI kan leda till finns det också betydande risker och utmaningar att hantera. Dålig datakvalitet kan leda till felaktiga slutsatser och beslut, och en bristfällig förändringsledning kan undergräva de anställdas engagemang och acceptans av nya system. 

– För att undvika dessa fallgropar bör företag investera i utbildning och utveckling av sina anställda samt etablera starka principer för dataskydd och etik. 

Skalning av AI i företagsmiljö

En central fråga som ofta diskuteras bland företagsledare är hur man effektivt kan skala AI från experimentella projekt till full verksamhetseffekt. 

– Det är en nyckelfråga som kommer att vara högt upp på agendan i alla styrelserum under de kommande fem åren, säger Shivaun och fortsätter: 

– För att lyckas med detta krävs en stark organisatorisk struktur, kompetensuppbyggnad och tydliga ansvarsområden. Företagen måste också hantera relevanta relationer med AI-partners och ha robusta dataflöden och system som stödjer AI-applikationer kontinuerligt. Dessutom är det viktigt att upprätthålla och säkerställa tydliga ansvar och etisk användning av tekniken.

Genom att förstå dessa nycklar kan företag förbättra sina operativa processer och säkerställa hållbara AI-strategier. Det är en investering i framtiden som kräver noggrann planering och stort engagemang på alla nivåer i organisationen, menar Shivaun och avslutar: 

– I slutändan beror skillnaden mellan ett rent AI-experiment och framgångsrik verksamhetsutveckling på vilka stöd- och ledningsfunktioner som finns tillgängliga för projekten. 

Läs mer om Publicis Sapient här

 

 

Mer från Publicis Sapient

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Publicis Sapient och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera