Hoppa till innehållet

Klarnas vd om storaffären: Vi har tittat på Billpay sen 2010

Köpet av snabbväxande tyska Billpay är ett av Klarnas största hittills. För Di Digital förklarar Sebastian Siemiatkowski logiken bakom köpet.

Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski. Foto: Sebastian Storbjörck.
Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski. Foto: Sebastian Storbjörck.Bild: Sebastian Storbjörck.

Under måndagen rapporterade Di Digital att Klarna (NTL) köper tyska Billpay i en av bolagets största affärer hittills. Att en affär var på gång har varit känt sedan i november då det rapporterades att Klarna lagt ett bud för att köpa bolaget från det förlusttyngda brittiska ägarbolaget Wonga.

Läs mer: Klarna köper konkurrent – betalar över en halv miljard

I en intervju med Di Digital förklarar Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski (NTL) att han har sneglat på Billpay länge och vad det var som lockade med bolaget.

”Redan när vi expanderade till Tyskland 2010 var Billpay en av de konkurrenter vi följde. Men det var först i somras som vi började föra konkreta samtal med ägarbolaget Wonga”, säger han till Di Digital.

Sebastian Siemiatkowski ser ett flertal skäl till varför Billpay är ett logiskt köp för Klarna. Bland annat att de till skillnad från det svenska betalbolaget har en produkt för Schweiz, och en autogiro-liknande lösning för direktöverföringar samt att bolaget har ett erbjudande för B2B i Tyskland vilket Klarna saknar i landet.

”Vi gillar också Billpay för att de kan hjälpa oss att göra en bättre konsumentprodukt. Vi vill att folk ska få en starkare preferens att använda Klarna när de betalar på nätet. Dessutom har de tagit en position som näst största på marknaden även i vårt direkta segment.”

Enligt Siemiatkowski är det inte otänkbart med fler uppköp från Klarna.

”Vi kollar i varje region där vi växer om det finns förvärv som matchar våra ambitioner, eller om det finns företag med spännande team eller teknologi.”

Det är inte första gången Klarna köper tyskt. 2013 köptes tyska Sofort för motsvarande 1,4 miljarder kronor och förra hösten köptes Cookie för en okänd summa. I och med köpet av Billpay har Klarna nu 27 miljoner slutkunder på den viktiga tyska e-handelsmarknaden.

För något år sedan rullade Klarna ut i USA. Där finns stora konkurrenter som Stripe, som värderas till drygt 80 miljarder kronor och därmed är mångdubbelt större än Klarna. Köpet av Billpay skulle kunna tolkas som att Klarna vänder sitt fokus mot den europeiska marknaden.

Men den uppfattningen delar inte Sebastian Siemiatkowski.

”Marknaderna är i olika mognadsfaser. I USA lanserade vi nyligen och där signar vi kunder. Tyskland är redan idag en lönsam och viktig marknad och där såg vi en möjlighet att konsolidera.

Enligt Siemiatkowski tuffar USA-satsningen på bra. ”Flera miljoner amerikaner har testat tjänsten och det är jättebra efter ett år.”

Enligt medieuppgifter köptes Billpay för omkring 660 miljoner kronor. Det har spekulerats att köpet finansieras med en nyemission men Klarnas vd Sebastian Siemiatkowski vill varken kommentera summan eller finansieringen av köpet till Di Digital utan nöjer sig med att säga att ”vi har löst det.”

Billpay har omkring 140 anställda, startade i Tyskland och har därefter expanderat till Österrike, Schweiz och Nederländerna. Med köpet får det svenska betalbolaget tillgång till ytterligare 5 000 försäljare och 12 miljoner slutkunder. Enligt Klarna handskas Billpay med en miljon transaktioner i månaden, växer med 300 000 kunder i månaden och har varit lönsamt sedan det andra verksamhetsåret. Under 2015 utnämndes bolaget till ett av de hundra snabbast växande företagen i Tyskland.

Det tyska bolaget är inte tänkt att drivas vidare som ett separat varumärke utan ska gå in under Klarna. Men de exakta detaljerna blir inte klara förrän den tyska finansinspektionen godkänner förvärvet.

Läs även: Det här är Billpay – Klarnas senaste köp

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera