Hoppa till innehållet

Klart högre förlust än väntat för Spotify – aktien faller

Spotify rapporterar en betydligt högre förlust än väntat under andra kvartalet – vilket berodde på ökade personalkostnader kopplade till aktiens uppgång under våren. Däremot växer bolaget sin användarbas i snabb takt.

Spotifys vd och medgrundare Daniel Ek.
Spotifys vd och medgrundare Daniel Ek.Foto: TORU YAMANAKA

Förväntningarna på den svenska musikjätten Spotify har stigit kraftigt under de senaste tre månaderna. Aktiekursen har mer än fördubblats under coronapandemin som en del av det generella teknikrallyt i USA.

Nu har Spotify visat korten för sitt andra kvartal. Omsättningen kom in på 1 889 miljoner euro, något lägre än Bloombergs analytikerestimat om 1 916 miljoner euro.

Spotify har haft enskilda lönsamma kvartal sedan noteringen 2018, men under perioden summerades resultatet på ebitda-nivå till minus 167 miljoner euro. Det är knappast någon överraskning med tanke på vd:n Daniel Eks tidigare uttalanden om att ”2020 är ett investeringsår”, analytikerkåren hade däremot förväntat sig en betydligt mindre förlust på 44,2 miljoner euro.

Spotify menar att merparten av förlusten är kopplad till aktiens positiva utveckling på börsen. Det innebär att bolaget fick betala 126 miljoner euro mer än väntat i sociala kostnader under kvartalet kopplat till personalens optionsprogram. Di Digital rapporterade i veckan om de miljardklipp som Spotifys anställda gjort på kursuppgången.  

Antalet månatligen aktiva användare steg under kvartalet till 299 miljoner. Det var i det högre spannet av Spotifys egna, något konservativa, prognoser om att nå 289-299 miljoner aktiva användare. Analytikerkåren hade i sin tur spått att det totala antalet användare skulle landa på 297,8 miljoner.

Annonsintäkterna föll med 21 procent på årsbasis under kvartalet, kopplat till minskade reklamköp under coronapandemin. Men bara en tiondel av Spotifys totala intäkter kommer från den annonsfinansierade gratistjänsten. Bolaget förlitar sig därför starkt på att kunderna faktiskt tecknar en prenumeration. Antalet betalande kunder steg till 138 miljoner under andra kvartalet, mot väntade 135,9 miljoner.

Vd:n Daniel Ek konstaterar att inledningen av kvartalet präglades av försämrad användartillväxt och en del avhopp, särskilt på utvecklingsmarknader som Latinamerika, men att situationen förbättrades framåt sommaren.

Spotify har under det senaste året lagt mycker resurser på att växa inom poddar, genom miljardförvärv av flera produktionsbolag. I dag lyssnar 21 procent av alla Spotifys användare på poddar genom plattformen, upp från 19 procent kvartalet före.

Bruttomarginalen kom in på 25,4, mot väntade 24,8 procent. Resten av Spotifys intäkter går till skivbolag, artister och låtskrivare. 

Det fria kassaflödet uppgick vid utgången av andra kvartalet till 27 miljoner euro, och Spotify förväntar sig att det fortsatt ska vara positivt för helåret, vilket betyder att Daniel Ek inte behöver gå till marknaden för att äska nytt kapital. De likvida medlen i bolaget uppgår vidare till 1,8 miljarder euro.

Aktien hade vid 16:00, svensk tid, fallit med knappt 1,3 procent i den inledande börshandeln i New York.

Spotify ger även uppdaterade finansiella prognoser för fortsättningen av 2020. 

Bolaget spår intäkter på 1,85-2,05 miljarder euro för det tredje kvartalet, och en rörelseförlust på mellan 70-150 miljoner euro. Även under årets sista kvartal väntar sig Spotify visa ett negativt resultat.

Antalet användare spås öka till 312-317 under tredje kvartalet, av vilka premiumkunderna väntas uppgå till 140-144 miljoner. 

Läs mer: Fler analytiker tveksamma: Spotify är övervärderat

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera