Hoppa till innehållet

Bekräftar Di-uppgifter: Northvolts fabriksbygge säkrat – tar order på 122 miljarder

Northvolt bekräftar Di Digitals uppgifter om att batteribolaget har säkrat finansiering till sin fabrik i Skellefteå. Samtidigt har Northvolt tagit en samlad stororder värd 122 miljarder kronor.

Det svenska batteribolaget Northvolt meddelar att man fått in 1 miljard dollar, cirka 9 miljarder svenska kronor, i finansieringen av sin planerade batterifabrik.

Bland finansiärerna finns Volkswagen och storbanken Goldman Sachs, vilket bekräftar onsdagens uppgifter i Di. Volkswagen kommer att få motsvarande 20 procent av aktierna i Northvolt och en plats i styrelsen.

Även AMF och Folksam investerar i nyemissionen, liksom BMW och Ikea-stiftelsen IMAS.

Sedan tidigare har Northvolt säkrat ett lån från Europeiska investeringsbanken (EIB) på 3,7 miljarder kronor.

Batterifabriken ska byggas i Skellefteå och bolaget meddelar samtidigt att man planerar ytterligare en fabrik tillsammans med Volkswagen i Tyskland. 

”Med de här storspelarna inom finans och industri med oss så ser vi en enorm möjlighet för att växa och utveckla våra produkter under kommande åren. Det här är bara början”, säger Northvolts vd Peter Carlsson i ett uttalande.

Volkswagen har enligt Di Digitals uppgifter även lagt en storskalig order på Northvolts batterier.

”Med Northvolt har vi hittat en europeisk partners vars kunskaper och hållbara, koldioxidoptimerade batteriproduktion kan ge oss den avancerade produktion vi behöver här i Tyskland”, säger Volkswagens styrelseledamot Stefan Sommer i ett uttalande. 

Northvolt har även tagit en samlad order fram till 2030 på 13 miljarder dollar, motsvarande 122 miljarder kronor till fabriken i Skellefteå.

Fabriken där ska börja byggas i augusti och batteritillverkningen planerar att inledas 2021.

Nyemissionen värderar hela Northvolt till 14,8 miljarder kronor (inklusive de nya pengarna), enligt AMF:s pressmeddelande.

Di Digital rapporterade på onsdagsmorgonen att flera svenska pensions- och försäkringsjättar hade investerat i Northvolt.

Nu framgår det att AMF investerar 740 miljoner kronor.

”Northvolt har teknik i den yttersta framkanten, och kommer att erbjuda starkt efterfrågade produkter med stor potential att på ett konkret sätt bidra till omställningen mot ett mer hållbart samhälle”, säger Anders Oscarsson, aktiechef och ägaransvarig AMF.

Folksam går in med drygt 200 miljoner kronor.

”Investeringen ger vinster ekonomiskt, miljömässigt såväl som för lokalsamhället”, säger Michael Kjeller, Folksamgruppens chef för Kapitalförvaltning och hållbarhet.

Den nya finansieringen täcker den första delen av fabriken, upp till en kapacitet på 16 gigawattimmar per år. Produktionen väntas kunna börja 2021.

På sikt vill Northvolt utöka anläggningen till 32 gigawattimmar per år, men då krävs ny finansiering.

Enligt de senaste uppgifterna har Teslas Gigafactory i USA en kapacitet på drygt 20 gigawattimmar per år.

Di Digital / TT

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera