Hoppa till innehållet

Klart: Nu måste 30 procent av Netflix innehåll vara från EU

Under eftermiddagen röstade EU-parlamentet igenom den lag som bestämmer att nästan en tredjedel av innehållet på plattformar som Netflix, HBO och Amazon Prime måste komma från Europa.

Reed Hastings grundare och vd för Netflix.
Reed Hastings grundare och vd för Netflix.

Europaparlementet har nu röstat igenom förslaget på nya bestämmelser som tvingar videoplattformar att ha minst 30 procent av innehållet från Europa.

Läs mer: Nu röstar EU om vad Netflix får visa 

Det var med rösterna 452 för, 132 emot och 65 nedlagda röster som förslaget klubbades igenom.

Centerpartiets Fredrick Federley ville inte att den nya lagen skulle gå igenom parlamentet.

”Jag röstade emot förslaget, som bara kommer leda till kulturnationalism och censur. Många inom EU verkar tro att lagstiftning kring webbstreaming bara kan översättas rakt av från det analoga tv-nätet, något som är helt fel”, säger han.

Socialdemokraterna däremot valde att lägga ner sina röster. Partiet anser att plattformarnas innehåll bör regleras, men var negativa till en del detaljer i förslaget.

”Vi är kritiska till kravet om 30 procent europeiskt innehåll. Vi vill gärna stödja europeiska kultur men det ska ske genom främjande insatser, inte tvingade lagstiftning. Samtidigt är det är viktigt att lagstiftningen breddas för att omfatta även video on demand-plattformar. Vi ska inte ha snedvriden konkurrens på den inre marknaden”, säger S-parlamentarikern Anna Hedh.

Nu måste lagen godkännas av EU-ländernas regeringar i rådet för att kunna träda i kraft. Efter det har medlemsländerna 21 månader på sig att börja tillämpa lagen.

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera