Hoppa till innehållet

Klart: Softbank investerar i Uber

Softbank och Dragoneer, som också har investerat i Spotify, investerar i Uber efter lång tids spekulation.

Dara Khosrowshahi är Ubers vd.
Dara Khosrowshahi är Ubers vd.

Taxitjänsten Uber planerar att sälja en del av bolaget till den japanska mobil- och bredbandsoperatören Softbank och private equity-bolaget Dragoneer.

”Vi har ingått ett avtal med ett konsortium lett av Softbank och Dragoneer om en potentiell investering”, meddelar Uber i ett uttalande.

Företaget ser överenskommelsen som ett tecken på att det finns ett stort förtroende för Ubers potential på lång sikt.

Läs mer: Japansk bank vill storköpa i Uber

”Det kommer att bli ett lyft för våra teknikinvesteringar och vår fortsatta expansion på hemmaplan och utomlands, samtidigt som vi stärker vår bolagsstyrning.”

Softbank har inte kommenterat uppgifterna.

Enligt Wall Street Journal vill Softbank ha en andel av Uber som motsvarar 14 procent av bolaget. Banken ska ha varit intresserad av att köpa befintliga och nya aktier för sammanlagt 10 miljarder dollar.

Nyligen uppgav Ubers vd Dara Khosrowshahi att bolaget siktar på att noterat på börsen under 2019.

Dragoneer har även investerat i svenska Spotify, som väntas gå till börsen senast under första halvåret 2018.

Läs mer: Här är 5 problem Ubers nya vd måste lösa

(TT/Di Digital)

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera