Hoppa till innehållet

Krisdrabbade Spotify-utmanaren köps upp av Jack Dorseys betalbolag

Det amerikanska betalbolaget Square köper en majoritetspost i Spotify-konkurrenten Tidal.

Squares grundare Jack Dorsey och Tidals huvudägare Jay-Z.
Squares grundare Jack Dorsey och Tidals huvudägare Jay-Z.Foto: TT.

Square är Twitter-grundaren Jack Dorseys fintechbolag, där han är så väl vd som ordförande. Han kommer som en del av förvärvet att utnämna Tidals tidigare storägare Shawn Carter, mer känd som Jay-Z, till styrelseledamot.

Det var 2015 som Jay-Z köpte det svensk-norska bolaget Aspiro för en halv miljard kronor. Bolaget hade då lanserat musikströmningstjänsten Tidal samlade en celeber skara artister som ställde sig bakom projektet.

Trots den spektakulära lanseringen för sex år sedan har Tidal inte lyckats hävda sig i kampen med giganterna Spotify och Apple Music. Sedan dess har andra utmanare som Amazon Music och Deezer också vunnit mark på marknaden för strömmad musik. Di kunde i början av 2021 rapportera att Tidal gjort en samlad förlust om 1,8 miljarder kronor sedan starten.

Square ser inga effekter från förvärvet på 2021 års omsättning eller marginaler. Köpesumman uppgår till nästan 300 miljoner dollar, motsvarande 2,5 miljarder kronor, för en ”signifikant majoritetsandel” i musikstreamingtjänsten.

Det innebär att bolaget fortsätter att minska i värde. När den amerikanska teleoperatören Sprint köpte en tredjedel av Tidal i början av 2017 värderades hela bolaget till 5,8 miljarder kronor.

Jack Dorsey förklarar att den bakomliggande idén med affären är att bättre kunna leverera tjänster till musikindustrin. Squares aktie backade med några procent i den amerikanska förhandeln på torsdagen och så gjorde även Spotify.

Tidal har i omgångar kritiserats för bristande transparens, bolaget uppger till exempel inte hur många användare tjänsten har – även om branschkännare bedömer att det rör sig om cirka fem miljoner betalande prenumeranter. Spotify hade i jämförelse 155 miljoner betalande kunder i slutet av 2020.

(Di Digital/Nyhetsbyrån Direkt)

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera