Hoppa till innehållet

Kry-grundaren talar ut om vd-bytet: ”Fick feedback om att jag var gravid”

Josefin Landgård ville bli som Pernilla Wiberg. I Di Digitals podd Startup Stories berättar affärsängeln och entreprenören om hur idrotten tog henne till techvärlden. Hon talar ut om vad som låg bakom vd-bytet på Kry – och om det nya projektet Mantle vars CBD-olja nu förbjudits av Läkemedelsverket.

Josefin Landgård har grundat Kry och Mantle.

PODD

Josefin Landgård har grundat Kry och Mantle.Foto: Josefine Stenersen (Di).

På frågan om var entreprenören och affärsängeln Josefin Landgård kommer ifrån så svarar hon Leksand – men också sportvärlden. 

”Jag ville bli som Pernilla Wiberg, det var min stora grej. Jag skulle vinna OS och det var fokus i mitt liv tills jag var 20 år”, säger Josefin Landgård.

Hon gick på skidgymnasiet i Malung, men resultaten nådde inte ända fram. 

”Det är inte värt att hålla på om man inte kan nå hela vägen. Då bestämde jag mig för att jag ville komma in på Handelshögskolan istället”, säger hon.

Vid den tidpunkten hade hon egentligen tänkt spela golf och plugga på Hawaii Pacific University i USA, vilket var den andra sporten hon höll på med. Men efter att hon åkt fast för att jobba svart som barnflicka i Kalifornien fick hon inget studerandevisum. Hon slickade sina sår och började på Handelshögskolan i Stockholm istället.

Idrott och techstartups är lite lika i att de konsumerar en helt.

Under studietiden jobbade hon också som tränare på Saltsjöbadens slalomklubb och fick genom personer kopplade till klubben tillgång till olika nätverk i näringslivet.

”Det var min ingång i startupvärlden”, säger Josefin Landgård, som startade ett mjukvarubolag riktat mot företag tillsammans med entreprenören Anders Lövbrand.

”Idrott och techstartups är lite lika i att de konsumerar en helt. Man måste gå ’all in’ och det är svårt att ha ett balanserat liv för man hinner inte med mycket annat”, säger hon.

Samtidigt säger hon att det är en lyx att få bygga sin dröm och så var det med vårdgivaren Kry. Josefin Landgård var med och grundade bolaget 2014 tillsammans med Johannes Schildt, Fredrik Jung Abbou och Joachim Hedenius.

”Det var min lilla baby och så kommer det massor med människor som hjälper oss att förverkliga den drömmen”.

Men innan Kry tog fart fanns det hinder på vägen.

”Vi hade två utmaningar: Ingen intäktsmodell och att det inte var lagligt att driva en egen vårdmodell”, säger Josefin Landgård.

Den första tiden var utmanande, säger hon. De lanserade Kry 2016 och fick bra kundfeedback, men hade fortfarande ingen intäktsmodell. Därför var det också svårt att få till partnerskap och få in investeringar.

I den vevan blev Josefin Landgård också gravid med sitt första barn.

”Vi konstaterade då att det inte gjorde saken lättare att ta in de här pengarna när jag sprang runt och pitchade med gravidmagen. Vi fick faktiskt den feedbacken från några också. Så då bytte vi helt enkelt så att Johannes kunde komma in och börja jobba och blev vd i bolaget”, säger Josefin Landgård.

Hon fick istället en operativ chefsroll i bolaget och tyckte att den fördelningen passade bra. 

”Jag tyckte på ett sätt att det var skönt med dem som vågade säga att graviditeten var ett problem. Det var faktiskt den investeraren som hade kvinnor som var partners som sa det här. Annars tänker jag att det här är en sån grej man absolut inte säger även om det kanske är så”, säger Josefin Landgård.

”Men jag tycker att det är väldigt uppenbart när man tittar på branschen generellt att vi har vissa jämställdhetsutmaningar”, fortsätter hon.

Läs mer: Kry tar in en halv miljard – värderingen tripplas 

2018 lämnade hon Kry, efter att bolaget tog in en stor runda med investeringar, och säger att det berodde på flera orsaker. Varför vill hon inte utveckla närmare mer än att hon kombinerade jobbet med att få två barn och valde att hoppa av för att gå vidare med andra projekt.

Efter det har hon gjort flera investeringar som affärsängel, bland annat under ett år som del av riskkapitalbolaget Atomicos affärsängelprogram. Av de åtta bolagen Josefin Landgård har investerat i – bland annat Estrid, Mojo Diagnostics och Grace Health – har alla minst en kvinnlig grundare och 63 procent en kvinnlig vd. 

Hon var också inne på att resa en egen fond, tillsammans med några till, men valde istället att dra igång ett nytt bolag.

Josefin Landgård har sedan några år tillbaka själv använt CBD-olja på kvällarna och bestämde sig i början av året för att starta ett företag med fokus på det tillsammans med Stina Lönnkvist. 

Läs mer: Stenbeck-backade Mantle förbjöds – går till motattack mot Läkemedelsverket 

Med sig som investerare har de Cristina Stenbeck, Susanna Campbell, Sophia Bendz, Emilia de Poret och Nordens första cannabisfond. 

Mantle stötte nyligen på patrull hos Läkemedelsverket, som Di Digital har rapporterat om tidigare, och får inte längre sälja sin produkt i Sverige. Läkemedelsverket har beslutat att oljan kan uppfattas som ett läkemedel, vilket i så fall inte är godkänt i Sverige. Mantle har överklagat till Förvaltningsrätten, men det kan ta ett år innan det prövas.

”När man ska slåss mot en myndighet känns det skönt att man har varit med om några motgångar sedan innan. Vi håller på att ta fram fler produkter som inte påverkas av reglerna och planerar en snabbare expansion till andra marknader”, säger Josefin Landgård.

Lyssna på hela intervjun med Josefin Landgård här:

Lyssna på podden

Äldre avsnitt av den här podden hittar du genom att gå till vår samlingssida.

Samlingssida för poddar

Du hittar även Digitalpodden på Acast, Apple Podcasts och Spotify.

Har du lyssnat på Digitalpodden? Vad tyckte du? Ge oss gärna feedback! Vi finns på Twitter, Facebook och givetvis även på mejl: digital@di.se

Innehåll från Exclusive NetworksAnnons

Upptäck framtidens datalagring med Cloudian

Cloudian omdefinierar datalagring med innovativa lösningar som hanterar ostrukturerad data i stor skala, så att organisationer kan dra största möjliga nytta av denna värdefulla tillgång. Med ett öga på framtiden prioriterar Cloudian säkerhet, enkel skalbarhet och sömlös integration med populära AI- och dataanalysverktyg.

I takt med att mängden digital information ökar ställs allt fler företag inför utmaningen att effektivt hantera och utvinna värde ur ostrukturerad data som bilder, dokument och maskindata. Cloudians främsta mål sedan företaget grundades 2011 har varit att tillhandahålla innovativa och skalbara datalagringslösningar, vilket har blivit allt mer relevant med den exponentiella tillväxten av data som genereras av AI-applikationer, arbetsbelastningar för dataanalys och IoT-enheter (Internet of Things). Cloudians flaggskeppsplattform HyperStore erbjuder nästa generations S3-kompatibla objektlagring och skapar ett effektivt, AI-optimerat data lake-ekosystem. Halvor Evensen, Regional Sales Manager för Norden och Baltikum, kommenterar:

– Ostrukturerad data, som inte följer en specifik modell eller ett specifikt format, utgör en stor del av all data som skapas idag. Dess värde förblir dock ofta outnyttjat på grund av svårigheter med hantering och analys. Det är viktigt att företag förstår de möjligheter som dagens dataexplosion innebär. Cloudians lösningar är inte bara utformade för att skydda information utan också för att ge organisationer möjlighet att utnyttja denna data för innovation och tillväxt.

Säkerhet och skalbarhet: Cloudians löfte

Cloudians plattform har blivit känd för sin förmåga att hantera stora datamängder och för sitt fokus på säkerhet. Erkänd för sin robusta hantering av massiva datauppsättningar, prioriterar Cloudian säkerhet med funktioner som datakryptering och nyckelhantering, tillsammans med S3 Object Lock för att skydda data mot ransomware genom att göra den oföränderlig. Denna säkerhetsnivå, kombinerat med plattformens skalbarhet, har lett till att flera statliga och offentliga organisationer i Europa har valt Cloudian som en lösning. Halvor fortsätter:

– Säkerhet är hörnstenen i allt vi gör. Våra kunder värderar möjligheten att behålla full kontroll över sina data, samtidigt som de också kan skalas upp vid behov.

Lösningar för den moderna digitala eran

Cloudian fokuserar på att möta behoven hos större företag som står inför utmaningen att hantera omfattande datamängder på ett sätt som är både effektivt och kostnadseffektivt. Genom att noggrant lyssna och anpassa sig till varje organisations unika krav har Cloudian etablerat sig som en tankeledare inom datalagring, alltid med målet att förenkla komplexiteten i den digitala världen

– Genom att anamma rätt strategier för datalagring kan företag inte bara skydda sin mest värdefulla tillgång - data - utan också omvandla den till en katalysator för innovation och tillväxt. Vårt mål är att hjälpa stora organisationer att navigera i datalagringslandskapet med våra skräddarsydda lösningar, avslutar Halvor.

 

 

Mer från Exclusive Networks

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Exclusive Networks och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera