Hoppa till innehållet

Kupper och maktspel – Fredrik Wester tar hem techprofilernas fotbollsliga

De nya näringslivstopparna väljer fotboll framför klassiska överklassporter. Spelmiljardären Fredrik Wester driver en agentur för spelare – och såväl en Spotify-chef som Evolution Gamings medgrundare verkar bakom kulisserna inom fotbollen. Samtidigt bryter profiler som Martin Lorentzon äntligen radiotystnaden, noterar Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz. 

Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.
Di Digitals nyhetschef Ida Hansson Brusewitz.Foto: Joey Abrait, Jack Mikrut

Traditionellt har personer i de övre samhällsskikten dragit sig till klassiska sporter som tennis, golf, segling eller ridsport. Men i sommar kan näringslivstopparna varken frottera sig under tennisturneringarna i Båstad eller hästtävlingarna i Falsterbo. Stallet sägs fostra ledare och många toppar är tidigare ”hästtejer”. Ett antal storbolag har därför hakat på ridsporten som sponsorer, till exempel H&M, där även Charlotte Söderström, dotter till H&M:s huvudägare Stefan Persson, bidrar med elithästar privat, och Saab vars tidigare vd Håkan Buskhe alltid haft hästar i sin närhet.

Men i det ”nya näringslivet” bland techprofilerna verkar det vara mer folkligt som gäller. I helgen är det en riktig högtid för fotbollsälskare när allsvenskan och även många internationella ligor drar igång inom kort. 

Fredrik Wester spanar in sonens fotbollsträning från läktaren.
Fredrik Wester spanar in sonens fotbollsträning från läktaren.Foto: Jesper Frisk

Tech-ligans egen Zlatan: Fredrik Wester

Spelmiljardären Fredrik Wester har gått ”all in” i sporten. Intresset började tidigt och han spelade i Umeå-laget Mariehem SK tills han var 19 år gammal. Senare ska han ha varit ungdomstränare i Hammarby när hans barn spelade där. Utöver att vara grundare till spelbolaget Paradox Interactive driver han även en agentfirma, Scandinavian Soccer Agency. Agenturen ska ha ett tiotal spelare under kontrakt. Han sponsrar också, genom sitt bolag Kichi Invest, klubben Stockholm Internazionale som spelar i den svenska fjärdedivisionen och hör hemma vid ”Krillan”, Kristineberg.

AIK-kuppen

Eric Ljunggren kanske inte är lika välkänd i våra spalter, men är ett namn inom media där han besuttit olika chefsroller. Numera är han marknadschef för impact-centret Norrsken. Men en del fotbollsälskare kanske minns hur han under spektakulära former tog över klubban i AIK 2018. Ett gäng engagerade fans med nätverk och kunskaper inom kommunikation bestämde sig för att ledarskapet behövde förändras i klubben. Med hjälp av bland andra spinndoktorn Simon Strand lyckades de ansamla tillräckligt många röster för att peta bort Per Bystedt från ordförandestolen. För de som är bevandrade inom lite äldre techbolag så gick Per Bystedt vid Jan Stenbecks sida och drev fram bolag som Spray, TV3 och Webrock.

Styr från läktaren

Den tekniskt intresserade och frispråkiga Mikael Pawlo, som bland annat ligger bakom Red Flag och bettingbolaget Mr Green, har tidigare suttit i styrelsen för Djurgården. Spotifys Nordenchef Jenny Hermansson växte upp i Örebro och är ledamot i ÖSK Fotboll. Evolution Gamings medgrundare Fredrik Österberg sitter i Hammarbys styrelse. Eniros tidigare cheg, sedermera vd och numera ordförande för Bonnier (som äger Dagens industri), den sociala Tomas Franzén, verkar heja på gnaget då han sitter i AIK:s styrelse.

Martin Lorentzon iklädd en traditionell midsommarkrans med anledning av att han ska prata i Sommar i P1.
Martin Lorentzon iklädd en traditionell midsommarkrans med anledning av att han ska prata i Sommar i P1.Foto: Mattias Ahlm, Mattias Ahlm

Slut på Martin Lorentzons radiotystnad 

Ingen riktig sommar utan radioprogrammet Sommar i P1. Minns hur jag satt i solen med en vän och lyssnade ute på en skärgårdsö med en vän förra året och lyssnade till forskaren och Di-krönikören Anders Hansen. Han satte igång en hel rörelse bland svenskarna som äntligen började förstå kopplingen mellan motion och psykiskt välmående.

Vi får se om techprofilerna bland årets sommarpratare sätter ett lika stort avtryck. Den 30 juni får vi höra Niklas Adalberth. Han brukar i intervjuer och på scen berätta öppenhjärtigt om svåra stunder. Den mest måleriska brukar vara historien om när han nyrik satt på ett hotellrum och grät, pengar ger frihet men är inte nödvändigtvis nyckeln till lycka. Jag kan tänka mig att mental hälsa även här blir ett tema som tangerar hans engagemang i självhjälpsappen 29k. Eller så kommer han prata mer om sin haussade impact-aktör Norrsken. Eller vågar han på sig fler tjuvnyp mot Klarna, som han var med och grundade?

En annan höjdpunkt är den 1 augusti då Spotifygrundaren Martin Lorentzon gör comeback i Sveriges Radio. Det har rått lite radiotystnad från hans sida sedan debaclet för tre år sedan. Då förnekade han Spotifys börsplaner i en intervju med en av SR:s reporter, trots att tidningar som Financial Times hade rapporterat om uppgifter som tydligt visade att en notering var på gång.

Spotifys kommunikationsavdelning tvingades då gå ut och understryka att Lorentzon inte var en ”officiell talesperson” för bolaget. Bolaget utvärderade olika vägar framåt, och en börsnotering var ett sådant, hette det då.

Men vi hoppas nu på färgstarka historier från Martin Lorentzons liv. Han är inte bara medgrundare till Spotify som värderas till över 300 miljarder kronor, utan ligger även bakom tidigare framgångar som Tradedoubler. Trots att han varit aktiv inom näringslivet i decennier så känner vi honom inte särskilt väl.

Kanske kan han även snacka lite politik och ställa nya krav på regeringens näringslivspolitik, något han gjorde 2016. Alla som träffat honom vittnar om en färgstark, energiskt personlighet. Hoppas han vågar bjuda till, även om det riskerar att lida till lite ruffig debatt!

Spotifys andra grundare Daniel Ek är en person som verkar ännu mer i det fördolda. Ibland får vi höra spår av solskenshistorier om hur han till exempel räddade vännen Moha Bensofia från döden. Daniel Eks sommarprat från 2012 är annars en klassiker i genren. Han talade då om sin medgrundare Martin Lorentzon som en trygg hamn i stormen, en obotlig optimist som såg problem som möjligheter. Det blir intressant att även höra vad Martin Lorentzon har att säga om sin medgrundare. 

Det blir även intressant att höra från influeraren Therese Lindgren den 2 juli. Tech-investeraren, festprissen och – just det – den före detta finansministern Anders Borg pratar den 8 juli. ”Draken i rummet” Gunilla von Platen, i dag delägare i Transcom Worldwide, sänder sitt avsnitt den 19 juli. 

För oss som älskar börs blir det kul att höra från Olof Stenhammar. Han grundade OM, fick börsen att bli digital i 'yuppie'-eran och i dag är hans skapelse en del av Nasdaq. Mer om det – hoppas i alla fall jag – får vi veta den 10 augusti. 

Ur Di:s arkiv: Olof Stenhammar talar ut om 80-talets mäklarlunch 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera