Hoppa till innehållet

Lage Jonason: ”Inget förtroende alls” för tidigare vd:n

Urb-its medgrundare och tidigare vd Mats Forsberg har enligt bolaget nyttjat kontokort och företagsbostäder på ett otillbörligt sätt. ”Det uppdagades saker i redovisningen som tydde på missförhållanden”, säger storägaren Lage Jonason.

Storägaren Lage Jonason (tv) ihop med Urb-its medgrundare och tidigare vd Mats Forsberg, fotograferade 2017.
Storägaren Lage Jonason (tv) ihop med Urb-its medgrundare och tidigare vd Mats Forsberg, fotograferade 2017.Foto: Amanda Lindgren

Budbolaget Urb-it har inte lyckats övertyga börsen sedan bolaget noterades i juli. Sedan dess har kursen backat med över 90 procent.

Torsdagens kvartalsrapport bjöd på en omsättning strax under 500 000 kronor och en rörelseförlust som uppgick till 20,2 miljoner kronor.

Dessutom framkommer det att bolaget utrett den tidigare vd:n Mats Forsberg för att ha använt bolagets kontokort och en företagsbostad på ett otillbörligt sätt.

Mats Forsberg grundade Urb-it tillsammans med Citymails grundare Bror-Anders Månsson i januari 2014. Han lämnade vd-posten i maj för rollen som Sverigechef. Och i september samma år lämnade han bolaget helt.

Under tiden som vd ska Mats Forsberg enligt Urb-its revisor ha ”disponerat en privatbostad där bolaget har stått som hyresgäst” och ”i inte oväsentlig omfattning nyttjat bolagets kontokort för inköp vars rörelserelevans inte har kunnat styrkas med godtagbara underlag”.

Det var inte detta agerande som ledde till att Mats Forsberg petades som vd, enligt Urb-its största ägare Lage Jonason. 

”När han lämnade vd-posten hade vi identifierat vissa tillkortakommanden. Men först när vi bytte vd och fick ett nytt grepp om verksamheten uppdagades det saker i redovisningen som tydde på missförhållanden kring olika utgifter”, säger Lage Jonason, som själv ersatte Mats Forsberg på vd-posten under en tid.

”I maj lämnade han vd-posten. Avskedandet som Sverigechef skedde i början av september. Vid det laget att jag inget förtroende kvar för honom alls.”

Tommy Jacobson, en av Urb-its större aktieägare, kände inte till uppgifterna om Mats Forsbergs agerande förrän bolaget kommunicerade informationen.

”Det är tråkigt. Urb-it tycks befinna sig i en konstant uppförsbacke”, säger han.

Tidigare har det förekommit kritik i det egna ägarledet mot Urb-its val att gå till börsen. Ankarinvesterare vid noteringen var Swedbank Robur Ny Teknik, har dock tidigare försvarat sitt investeringsbeslut.

Urb-it har tagit in riskkapital från en rad finansprofiler som Erik Penser, Erik Mitteregger och Carl Palmstierna.

Di Digital söker Mats Forsberg och Swedbank Robur Ny Teknik.

Läs mer: Urb-its storägare: ”Kvartalsrapporten är inget jag vill kommentera” 

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera