Hoppa till innehållet

Lendify tar in 400 miljoner – ska lånas ut till privatpersoner

Låneplattformen Lendify tar in 400 miljoner kronor från institutioner via obligationer. Pengarna ska lånas ut till privatpersoner. Därmed har bolaget nu tagit in totalt 700 miljoner kronor på det viset.

Lendifys vd Nicholas Sundén-Cullberg och IR-chefen Erika Eliasson.
Lendifys vd Nicholas Sundén-Cullberg och IR-chefen Erika Eliasson.Foto: Patrik Olsson

Lendify grundades 2014 och beskriver sig som en marknadsplats för lån. På onsdagen meddelade Lendify att institutioner investerat ytterligare 400 Mkr i obligationer som säkerställs av lån som lämnats via bolagets plattform. 

Har ni ett ökat fokus på att öka mängden institutionellt kapital ni lånar ut via plattformen? Är det svårt att få samma volym från privatpersoner?

”Vi har respekt för att det tar tid att skapa ett nytt tillgångsslag för privatinvesterare. Institutionella investerare är vana att investera i den här typen av tillgångsslag. Genom att även vända oss till den institutionella marknaden kan vi göra större volymer och på så sätt även förbättra produkten för privatinvesterare”, säger Erika Eliasson, IR-ansvarig på Lendify. 

Läs mer: Bankutmanaren Lendify tar in 112 miljoner – värderingen rusar

”Genom föregående obligationsemission har vi haft möjlighet att öka allokeringstakten och diversifieringen i privatinvesterarnas portföljer. Det är vårt fokus att vara en marknadsplats för lån där privatpersoner kan investera i lån till kreditvärdiga privatpersoner, men det tar tid att etablera tillgångsslaget till den marknaden”, fortsätter hon. 

De nya obligationerna har en löptid på två år och en årlig ränta på 3 månaders Stibor plus 4,5 procent. 

”Att professionella investerare väljer att investera så mycket kapital via vår plattform visar att vi verkligen har byggt en bra struktur och en digital plattform och kreditmodell som har förtroende i marknaden”, säger Erika Eliasson. 

Enligt Erika Eliasson har Lendify totalt lånat ut drygt 600 miljoner via plattformen.

”Genomsnittsräntan har de senaste 12 månaderna varit på cirka 8,4 procent för låntagarna”, säger hon.

Innehåll från Golden HitsAnnons

Säkra årets julfest på Golden Hits redan nu

Golden Hits presenterar stolt höstens efterlängtade evenemang – POP-TASTIC!, en ny dinnershow skapad av välkända Tess Merkel och Martin Rolinski. Med start den 22 augusti, och christmas-edition från den 13 november till den 21 december, står POP-TASTIC! redo att bli årets höjdpunkt för företagsjulmiddagar.

Mitt i centrala Stockholm på Kungsgatan 29 bjuder Golden Hits in till underhållning utöver det vanliga. Den 22 augusti går den nya föreställningen POP-TASTIC! av stapeln och från mitten av november till 21 december erbjuds den med en juligare twist. För företag som letar efter den perfekta platsen att fira årets framgångar, tacka sina anställda och sätta tonen för ett framgångsrikt nytt år, erbjuder POP-TASTIC! mer än bara en middag; det är en chans att dyka in i en värld av glädje, gemenskap och oförglömliga upplevelser. Stjärnproducenten Tess Merkel, som har skapat showen, kommenterar: 

– Just nu tror jag vi alla är i stort behov av att bara få ta en stund från allt tungt som händer omkring och bara få släppa allt och kliva in i en bubblig, färgglad värld av fest och glädje. Att få dansa och skråla för full hals till låtar vi känner igen för en kväll. På Golden är det okej att gå all in och släppa kontrollen för en stund. ‘We got you it’s gonna be Poptastic’

Martin Rolinski, medproducent, tillägger: 

– Det är så kul att Tess och jag med all den erfarenhet vi har från popmusiken kan sätta ihop den här showen där vi har kunnat ta med så fantastiskt duktiga artister. Jag vet att vi har något bra på gång när man själv verkligen vill se showen som gäst.

Skapa minnen som varar 

Julperioden hos Golden Hits är en magisk tid där POP-TASTIC! transformeras till en extra festlig upplevelse. Med julspecialer som väver in säsongens toner med showens popbangers, garanteras en kväll som medarbetarna kommer att prata om långt in i det nya året. Föreställningen ackompanjeras av en specialdesignad trerättersmeny, tillagad och serverad av Golden Hits egna utvalda ”guldgäng”, vilket lovar en fulländad mat- och musikupplevelse. Efter showens slut öppnas dörrarna till nattklubben där kvällen kan fortsätta, och kanske avslutas med en sjungande triumf i Karaokebaren.

– Vår vision var att skapa en show där varje låt, varje framträdande, förmedlar en känsla av glädje och samhörighet. Julen är en tid för gemenskap, och vi är övertygade om att POP-TASTIC! kommer att uppskattas av många företag, kommenterar Tess.

Boka platser redan nu

Bokningen är redan öppen och efterfrågan är hög berättar Cecilia Dahlbom, platschef på Golden Hits. För att garantera en plats till denna oförglömliga afton uppmanas företag att kontakta Golden Hits snarast, framför allt eftersom det endast är ett begränsat antal föreställningar under julperioden.

– POP-TASTIC! erbjuder en fulländad upplevelse med en måltid som matchar showens dynamik och kreativitet, vilket gör det till det självklara valet för årets företagsjulmiddag. Det är dags att boka in årets mest minnesvärda julmiddag – en kväll där företaget inte bara firar det gångna årets framgångar, utan också välkomnar framtiden med öppna armar och danssteg till popmusikens bästa hits, avslutar Cecilia. 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Golden Hits och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera