Hoppa till innehållet

Lista: De hajpade internetbolagen som knappt drar in en krona

De är omtalade och älskade av såväl kunder som investerare. Men de tjänar inga pengar. Här är de mest hajpade internetbolagen i Sverige som tjänar mindre än en pizzeria.

Framgångsrika utan att tjäna pengar. Här är de hetaste internetbolagen som omsätter mindre än en pizzeria.
Framgångsrika utan att tjäna pengar. Här är de hetaste internetbolagen som omsätter mindre än en pizzeria.

tictail

Carl Waldekranz, vd och medgrundare av Tictail. Foto: Oskar Omne

1. Tictail

  • Intäkter 2014 (halvår): 794 000 kronor.
  • Resultat: -6,4 Mkr.
  • Grundat: 2012.
  • Investerat kapital: 85 Mkr.
  • Investerare: Creandum, Balderton, Thrive Capital, Red Swan Ventures, Project A Ventures, Red Swan Ventures, Klaus Hommels, Gustav Söderström, Fredrik Nylander. 

Tictail har utvecklat en plattform som gör det enkelt för vem som helst att på några minuter sätta upp en egen ehandel. I bolagets färska redovisning för andra halvåret 2014 framgår att de hade 26 heltidsanställda vid årskiftet och 69 000 lanserade butiker. De har tagit in 85 miljoner kronor i riskkapital och väntas snart ta in ytterligare runt 100 miljoner kronor. Men intäkterna för Tictail AB är en helt annan historia, de landade i fjol på blygsamma 794 000 kronor.


Fishbrain

Johan Attby, vd och grundare av Fishbrain. Foto: Joey Abrait

2. Fishbrain

  • Intäkter 2014: 96 000 kronor.
  • Resultat: - 10,9 Mkr.
  • Grundat: 2010.
  • Investerat kapital: 89 Mkr.
  • Investerare: Industrifonden, Active Venture Partners, Northzone, Seedcamp, Mathias Ackermand, Henrik Torstensson, Rikard Steiner, Mattias Miksche, Almi, Novel TMT Ventures, Recruit Strategic Partners.

Fishbrain har utvecklat ett socialt nätverk för sportfiskare. Enligt bolagets årsredovisning är de den största och snabbast växande appen för sportfiskare i USA. De tog precis in ytterligare 68 miljoner kronor i riskkapital för att expandera till bland annat Japan. Men än så länge har Fishbrain inte något redskap som fångar in kundernas pengar. Resultatet för 2014 slutade på 96 000 kronor, mindre än vad ett solarium i Piteå drar in på en månad. 

Läs mer: Fishbrain tar in 68 miljoner i ny investeringsrunda


Bloglovin

Giordano Contestabile och Mattias Swenson från Bloglovin'. Foto: Axel Öberg

3. Bloglovin'

  • Intäkter 2014: 610 000 kronor.
  • Resultat: -6,7 Mkr.
  • Grundat: 2008.
  • Investerat kapital: 65 Mkr.
  • Investerare: Betaworks, Leter Hippeau Ventures, RRE Ventures, Hank Vigil, Fritz Lanman, Rov Wiesenthal, Jill Greenthal, Kinnevik, White Star Capital, Bruce Jaffe, Basset Investment Group, Northzone.

Bloglovin' samlar och sorterar bloggar. Med över 20 miljoner besökare i månaden har Bloglovin' tagit en stark position i flera vertikaler. Bolaget har flyttat till USA och eftersom vi inte har bolagets amerikanska omsättningssiffror finns en risk att de drar in något mer än vad som syns här. Klart är i all fall att de ställde om inriktningen från att tjäna pengar till att växa för ett par år sedan. Resultatet? En omsättning lägre än för en pizzeria i Floda


Truecaller

Alan Mamedi och Nami Zarringhalam, grundare av Truecaller. Foto: Oskar Omne

4. Truecaller

  • Intäkter 2014: 6,7 Mkr.
  • Resultat: -84 Mkr.
  • Grundat: 2009.
  • Investerat kapital: 640 Mkr.
  • Investerare: Sequoia, Access Partners, Open Ocean, Kleiner Perkins, Atomico, Stefan Lenhammer.

Okej, 6,7 miljoner kronor i omsättning är mer än ingenting. Det är faktiskt lika mycket som en plantskola omsätter på ett halvår. Men så har Truecaller också tagit in 640 miljoner kronor i riskkapital och spelar därmed i en lite annan division. Truecallers telefonboksapp hade vid årsskiftet 100 miljoner användare. I år räknar bolaget med att passera 300 miljoner användare. När bolaget planerar att börja tjäna pengar är ännu osäkert. I en intervju med DN sa medgrundaren Nami Zarringhalam att "Vi kommer att börja kika på lönsamhet ­under slutet av året".

Läs mer: Förlusterna rusar för växande Truecaller


Acast

Måns Ulvestam och Karl Rosander, grundare av Acast och Ulrika Saxon, vd för investeraren Bonnier Growth Media. Foto: Evelina Carborn

5. Acast

  • Intäkter 2014 (14 månader): 2,6 Mkr.
  • Resultat: -19,7 Mkr.
  • Grundat: 2013.
  • Investerat kapital: 40 Mkr.
  • Investerare: Moor Capital, Bonnier Growth Media.

Acast är det yngsta bolaget på listan och att de inte har större intäkter är inte särskilt konstigt. Men att betala 7 kronor för att tjäna 1 krona är ändå anmärkningsvärt. Acast har på kort tid tagit positionen som poddplattformen nummer ett i Sverige och har gjort annonsmarknaden för podcasts till en riktig marknad. Med 12 miljoner poddlyssnare i månaden har de fler kunder än de flesta butiker i Sverige. Men än så länge säljer de inte för mer än vad ett 7 Eleven, med dåligt läge, gör.

Läs mer: Poddplattformen Acast blöder pengar

Läs även: De svenska riskkapitalisternas sämsta IT-investeringar

Innehåll från WintAnnons

Wint är Sveriges bästa bokföringstjänst

Med AI:s höga framfart har allt fler aktörer i bokföringsbranschen velat hoppa på tåget och många pratar om automatisering. Men vad automatisering innebär, och hur mycket av det faktiska jobbet de olika tjänster och program som finns på marknaden gör, skiljer sig åt.

Många aktörer i branschen slåss om att påvisa högst automatiseringsgrad. I praktiken handlar det om hur mycket av jobbet som görs av tjänsten och hur mycket av jobbet som görs av användaren själv. 

Nu står det klart att Bokföringssystem.se utnämner Wint till Sveriges främsta bokföringstjänst, med motiveringen att Wint inte bara erbjuder ett bokföringsprogram – de levererar en helhetslösning som överträffar konkurrenterna genom sin förmåga att både automatisera bokföringen och att sömlöst förenkla det administrativa arbetet för sina användare (Se hela resultatet från bokföringssystem.se här). Bokföringssystem.se sätter Wint i topp med orden: ”Den bokföringstjänst som kan mest är Wint. Alltså Sveriges bästa bokföringstjänst när vi gör vår heltäckande granskning.”

Sedan starten 2021 har Bokföringssystem.se jämfört digitala bokföringstjänster och program. Deras sätt att mäta baseras på en grundlig analys av över 100 funktioner, där faktorer som automatiseringsgrad, användarvänlighet, support och möjligheten till en papperslös bokföring vägs samman. Genom detta sätt kan de sedan se hur mycket som bidrar till en smidig bokföring och därefter ge ett betyg. 

Extern länk: Läs mer om bokföringstjänsten Wint här  

Tidsvinst för användaren på riktigt

Wint får 84 poäng av de 100 möjliga, före andra digitala bokföringstjänster och långt före program där man får sköta bokföringen själv.

 – Det är alltid skönt att få det svart på vitt att man gör något riktigt bra. Det Wint gör är unikt. Vi är bäst på att automatisera bokföring och i och med det, frigör vi mest tid åt våra användare. Ingen annan gör det vi gör på den här nivån, oavsett vad de säger. Det ligger i hela vår affärsidé, för att inte säga vårt DNA att leverera högst automatisering på marknaden. Vår tjänst står helt enkelt ut, säger Daniel Johansson, vd på Wint. 

Extern länk: Mer läsning – IT-konsulten som bytte sin traditionella byrå mot Wint 

Stora skillnader mellan olika aktörer

Genom att utse årets bästa bokföringstjänst vill Bokföringssystem.se sätta ljus på skillnader i en bransch där många kommunicerar på samma sätt, och där många insett att automatisering är något fler och fler efterfrågar. Det finns många aktörer idag som säger sig erbjuda automatiserad bokföring och det är svårt att avgöra vem som verkligen automatiserar och lyfter bort allt jobbet, och vem som snarare faktiskt bara tillhandahåller ett arbetsverktyg.

– Det är bra att jämföras. Som fullservicetjänst gör vi mycket mer än de debet- och kreditprogram som är det många andra faktiskt är. Utöver den löpande bokföringen sköter vi både betalningar, löner, deklarationer och bokslutet samt är kopplade till både Skatteverket och företagets bank. Det innebär att de som använder Wint slipper tung administration och sparar mycket tid, avslutar Johansson.

Mer från Wint

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Wint och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera