Hoppa till innehållet

Livet efter Klarna – så ska Niklas Adalberth göra gott

Efter att ha lämnat Klarna i oktober har medgrundaren Niklas Adalberth filat på ett nytt projekt. Nu berättar han att han startar en stiftelse som ska bli hans sätt att "ge tillbaka till samhället".

Niklas Adalberth, en av grundarna av Klarna, startar en stiftelse.
Niklas Adalberth, en av grundarna av Klarna, startar en stiftelse.

Di Digital kunde i september i fjol avslöja att Klarnas medgrundare Niklas Adalberth skulle lämna bolaget. 

Niklas Adalberth var en av medgrundarna till Klarna som grundades 2005. Efter tio år på betaltjänstbolaget bestämde han sig för att lämna posten som vice vd för Klarna i höstas för att göra något annat. 

Hans första tid efter avhoppet har han varit på en sex månader lång resa, både mental och fysisk, för att bestämma sig för vad han skulle göra härnäst. Resultatet är alltså en stiftelse, Norrsken Foundation, som om åtta veckor ska lansera sitt första projekt. 

”Jag har haft lyckan att få ihop en del pengar från Klarna och nu vill jag göra något som kombinerar tech med att göra gott”, säger Niklas Adalberth under sitt medverkande på Stockholm startupday.

Läs mer: Niklas Adalberth slutar på Klarna

Niklas Adalberth vill inte berätta vad Norrsken Foundation ska inrikta sig på och vilka andra som ingår i projektet. Men han medger att det kommer att bygga på de kunskaper han har fått från sin tid på Klarna.

”Nu kommer jag att gå in en fas där jag hoppas kunna göra gott med den kunskapen jag har. Det handlar om att kombinera teknik med good cause”, säger Niklas Adalberth. 

Innehåll från ChargeNodeAnnons

Optimera elbilsladdningen och spara pengar

En smart laddtjänst är ett viktigt verktyg för företag och fastighetsägare som vill hålla nere sina elkostnader och samtidigt tillhandahålla elbilsladdning.

Senast 2027 ska alla svenska elnätsföretag ha infört effektbaserad prissättning vilket innebär debitering utifrån effektuttag. Redan idag tillämpas modellen bland elnätsföretagen eller så planeras det för fullt för ett införande. Med effektbaserad prissättning ska man motiveras till att sprida ut sin elanvändning. Detta innebär att man undviker effekttoppar vilket främjar effektivt nätutnyttjande. 

Elbilsladdning och effektbaserad prissättning kan därför innebära problem om man inte tänker till från start. Med ChargeNodes smarta ladd- och betaltjänst är det möjligt att plana ut effektkurvan och därigenom slippa dyra effektavgifter. Användarna anger avresetiden i företagets app och sedan prioriterar ladd- och betaltjänsten i vilken ordning bilarna ska laddas. 

– Vårt laddsystem har funktionen lastbalansering i kombination med en smart laddtjänst så att medlemmarnas bilar laddas utifrån parkeringstid. Det är alltså kombinationen av lastbalansering och smart laddtjänst som gör att anläggningsägaren kan hålla nere sin elanvändning och därigenom slippa dyra effektavgifter, säger Richard Forssell på ChargeNode.

En annan fördel är att ChargeNodes laddsystem med sin centraliserade laddstyrning har betydligt färre komponenter än traditionella lösningar. Det innebär effektiv och billig förvaltning efter garantiperiodens slut. 

– Vi rekommenderar att företag och fastighetsägare tänker igenom hur laddinfrastrukturen ska förvaltas över tid, säger Richard Forssell.

 

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med ChargeNode och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera