Hoppa till innehållet

Storytel ”vänder på steken” – ger ut ljudböcker i pocketformat

Ljudboksjätten Storytel följer upp sin satsning på eget innehåll med utgivning av pocketböcker. ”Vi vänder på steken”, säger vd Jonas Tellander.

Storytels vd Jonas Tellander.
Storytels vd Jonas Tellander.Foto: Oskar Omne

Den börsnoterade ljudboksspecialisten Storytel, som bland annat äger bokförlaget Norstedts, fortsätter att rita om kartan i branschen. Tidigare har man gett ut egna ljudböcker under varumärket Storytel Original. Nu börjar Storytel även ge ut dessa produktioner i tryckt form - som pocketböcker. 

”I grunden är ju Storytel Originals ljudböcker. Nu vänder vi på steken och ger även ut dem som fysiska böcker. Det är en tanke som funnits med hela tiden, men nu ser vi att tajmingen är rätt”, säger Storytels vd och grundare Jonas Tellander.

Han betonar att Storytel vill ändra på den klassiska ordningen i branschen där böcker ges ut i tryckt form, och först om de är framgångsrika omvandlas till ljudböcker, filmer och annat.

Läs mer: Jonas Tellander: "Jag tror att ljudboken kan bli hur stor som helst i hela världen"

Foto:
Den 15:e sep släpps ljudboksserierna Tick Tack och Jordbunden i pocket.

Bakom beslutet står ett experiment med pocketutgivning. Det gick ut på att Storytel gav ut de tre mest lyssnade, egenproducerade ljudboksserierna Svart stjärna, Virus och Byvalla i pocketform. Satsningen blev framgångsrik, enligt Jonas Tellander.

”Vi fick ett bra gensvar på de pocketböcker vi gav ut innan sommaren. Nu ska vi ge ut en ny pocket vart tredje vecka under varumärket Storytel Pocket”, säger han.

Läs mer: Storytel tar in 200 miljoner

Storytels aktie har stigit med 63 procent i år och bolaget har idag ett marknadsvärde på närmare 3,6 miljarder kronor. Tisdagens besked fick dock inte aktien att lyfta. Klockan 16 hade kursen istället backat med 2 procent till 72,5 kronor.  Följ kursen här.

Finwire/Di Digital

Innehåll från ToborrowAnnons

Så mycket bidrar EU med i stöd till svenska företag

Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.
Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow.

EIF-lån erbjuder företag möjlighet att få tillgång till finansiering med förmånliga villkor och minskad risk, och Magnus Ersson, Kreditchef på Toborrow, delar med sig av sin expertis för att hjälpa dig att förstå och dra nytta av dessa möjligheter.

Läs mer och ansök om EIF-lån på toborrow.com.  

EIF-lån tillhandahålls av europeiska investeringsfonden, en del av europeiska investeringsbanken, med syfte att stödja tillväxt, innovation och sysselsättning för små och medelstora företag inom EU.

– Med en EIF-garanti slipper du riskera att själv bli betalningsansvarig för hela lånebeloppet om ditt företag inte skulle kunna betala tillbaka lånet. Du själv behöver bara agera borgensman för 20 procent av lånesumman, då EIF garanterar resterande 80 procent, förklarar Magnus.

Han betonar också vikten av att förbereda sig för den kreditprövning som görs i samband med att man ansöker om ett lån.

– Det är bra om företaget kan visa upp en stabil ekonomisk historik och en tydlig affärsplan för att öka sina chanser att bli godkända för finansiering.

EIF-lån spelar en avgörande roll för att främja tillväxt och utveckling för små och medelstora företag i EU. På Toborrow kan företag enkelt ansöka om EIF-lån och få hjälp att navigera genom processen med hjälp av kreditspecialister som Magnus Ersson. Med minskad personlig risk och förmånliga räntevillkor är EIF-lån ett attraktivt alternativ för företag som strävar efter tillväxt och framgång.

Under 2023 anslog europeiska investeringsfonden 445,6 miljoner euro i kapitalinvesteringar, garantier och inkluderande finansiering i den svenska ekonomin.

Vill du veta mer eller ansöka om EIF-lån? Läs mer här.  

Räntan på ditt företagslån fastställs individuellt och baseras på flera faktorer, såsom din kreditvärdighet, ekonomiska situation och lånebelopp. Eftersom räntan avgörs av banken eller långivaren är det svårt att förutse vilken ränta ditt företag kommer att få. Kom ihåg att aldrig låna mer än vad som är nödvändigt och att ta ansvar för ditt företags ekonomi.

 

Artikeln är producerad av Brand Studio i samarbete med Toborrow och ej en artikel av Dagens industri

Det verkar som att du använder en annonsblockerare

Om du är prenumerant behöver du logga in för att fortsätta. Vill du bli prenumerant kan du läsa Di Digitalt för 197 kr inkl. moms de första 3 månaderna.

spara
1180kr
Prenumerera