Annons
Storytels vd Jonas Tellander.

Storytel ”vänder på steken” – ger ut ljudböcker i pocketformat

Webbinare hjälper företag upp i molnet SPONSRAT AV Visma

Jeff Bezos, vd och grundare av Amazon.

Uppgifter: Amazon arbetar på smarta glasögon

THQ Nordics vd och grundare Lars Wingefors.

Spelbolaget THQ Nordic tar in 600 miljoner till förvärv

Marie Rudenstam, vd och medgrundare Beleco

Hennes Beleco vill få svenskarna att ”streama” möbler

Missa inget viktigt!
Bli först med att ta del av trenderna, profilerna och Sveriges vassaste startupnyheter helt gratis direkt i mejlkorgen med Di Digitals nyhetsbrev.
Följ oss på sociala medier:
Tack!
Följ oss på sociala medier:

Storytel ”vänder på steken” – ger ut ljudböcker i pocketformat

Storytels vd Jonas Tellander.
Storytels vd Jonas Tellander. Foto: Oskar Omne
Ljudboksjätten Storytel följer upp sin satsning på eget innehåll med utgivning av pocketböcker. ”Vi vänder på steken”, säger vd Jonas Tellander.
Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post
Öka textstorlek

Den börsnoterade ljudboksspecialisten Storytel, som bland annat äger bokförlaget Norstedts, fortsätter att rita om kartan i branschen. Tidigare har man gett ut egna ljudböcker under varumärket Storytel Original. Nu börjar Storytel även ge ut dessa produktioner i tryckt form - som pocketböcker. 

”I grunden är ju Storytel Originals ljudböcker. Nu vänder vi på steken och ger även ut dem som fysiska böcker. Det är en tanke som funnits med hela tiden, men nu ser vi att tajmingen är rätt”, säger Storytels vd och grundare Jonas Tellander.

Han betonar att Storytel vill ändra på den klassiska ordningen i branschen där böcker ges ut i tryckt form, och först om de är framgångsrika omvandlas till ljudböcker, filmer och annat.

Läs mer: Jonas Tellander: "Jag tror att ljudboken kan bli hur stor som helst i hela världen"

Foto:
Den 15:e sep släpps ljudboksserierna Tick Tack och Jordbunden i pocket.

Bakom beslutet står ett experiment med pocketutgivning. Det gick ut på att Storytel gav ut de tre mest lyssnade, egenproducerade ljudboksserierna Svart stjärna, Virus och Byvalla i pocketform. Satsningen blev framgångsrik, enligt Jonas Tellander.

”Vi fick ett bra gensvar på de pocketböcker vi gav ut innan sommaren. Nu ska vi ge ut en ny pocket vart tredje vecka under varumärket Storytel Pocket”, säger han.

Läs mer: Storytel tar in 200 miljoner

Storytels aktie har stigit med 63 procent i år och bolaget har idag ett marknadsvärde på närmare 3,6 miljarder kronor. Tisdagens besked fick dock inte aktien att lyfta. Klockan 16 hade kursen istället backat med 2 procent till 72,5 kronor.  Följ kursen här.

Finwire/Di Digital


Missa inget viktigt från Di Digital. Följ oss på Facebook och anmäl dig till vårt kostnadsfria nyhetsbrev:
Foto:

Facebook
Twitter
LinkedIn
E-post