Den börsnoterade ljudboksspecialisten Storytel, som bland annat äger bokförlaget Norstedts, fortsätter att rita om kartan i branschen. Tidigare har man gett ut egna ljudböcker under varumärket Storytel Original. Nu börjar Storytel även ge ut dessa produktioner i tryckt form - som pocketböcker.
”I grunden är ju Storytel Originals ljudböcker. Nu vänder vi på steken och ger även ut dem som fysiska böcker. Det är en tanke som funnits med hela tiden, men nu ser vi att tajmingen är rätt”, säger Storytels vd och grundare Jonas Tellander.
Han betonar att Storytel vill ändra på den klassiska ordningen i branschen där böcker ges ut i tryckt form, och först om de är framgångsrika omvandlas till ljudböcker, filmer och annat.
Läs mer: Jonas Tellander: "Jag tror att ljudboken kan bli hur stor som helst i hela världen"
Den 15:e sep släpps ljudboksserierna Tick Tack och Jordbunden i pocket.
Bakom beslutet står ett experiment med pocketutgivning. Det gick ut på att Storytel gav ut de tre mest lyssnade, egenproducerade ljudboksserierna Svart stjärna, Virus och Byvalla i pocketform. Satsningen blev framgångsrik, enligt Jonas Tellander.
”Vi fick ett bra gensvar på de pocketböcker vi gav ut innan sommaren. Nu ska vi ge ut en ny pocket vart tredje vecka under varumärket Storytel Pocket”, säger han.
Läs mer: Storytel tar in 200 miljoner
Storytels aktie har stigit med 63 procent i år och bolaget har idag ett marknadsvärde på närmare 3,6 miljarder kronor. Tisdagens besked fick dock inte aktien att lyfta. Klockan 16 hade kursen istället backat med 2 procent till 72,5 kronor. Följ kursen här.
Finwire/Di Digital